Sökning: "känsel marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden känsel marknadsföring.

  1. 1. Bröd, blommor och känslor : En kvalitativ studie kring hur film kan skapa en mental föreställning av doft, känsel och smak

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Philip Sjölund; Anton Berg; [2022]
    Nyckelord :Sensory Messages; Imagery; Film; Sensoriska budskap; Imagery; Film;

    Sammanfattning : Vi har i detta projekt haft i syfte att skapa en djupare förståelse för hur man kommunicerar sensoriska budskap med hjälp av bland annat mentala föreställningar, så kallad “imagery”. Genom att med hjälp av semiotiken analysera sex stycken filmer skapade av tre olika företag så har vi vidare applicerat lärdomar i ett eget projekt i formatet av en kortfilm. LÄS MER

  2. 2. Sinnesmarknadsföring : Två olika handelsplatsers attraktivitet ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Carolina Stigson; [2018]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; attraktivitet; konsumentbeteende; val av handelsplats;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: På grund av att konsumenters beslutsfattande har utvecklats till att ofta grundas i emotionella motiv, har handelsplatser utökat sitt utbud till att erbjuda upplevelser som engagerar flera olika sinnen. Utifrån att den moderna marknadsföringen ofta har utgått ifrån att konsumenter fattar rationella beslut och inte har betonat betydelsen av känslor, upplevelser och sinnesintryck, har en ny typ av marknadsföring uppmärksammats: sinnesmarknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Strävan efter den virtuella känseln : En kvalitativ fallstudie på svenska e-handelsföretag i modebranchen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Louise Borg; My Täpp; [2018]
    Nyckelord :Modebranschen; e-handel; virtuella servicelandskap; känselstimuli; interaktion; showrooming; visuella element.;

    Sammanfattning : Titel: Strävan efter den virtuella känselnFörfattare: Louise Borg, My Täpp Handledare: MaxMikael Wilde Björling Examinator: Christine Tidåsen Kurs: Kandidatuppsats, 15hp. Företegsekonomi III - Marknadsföring. Programmet Inredning och Butikskommunikation, Linnéuniversitetet, VT18. LÄS MER

  4. 4. Shoppa med känsla : En kvantitativ studie på hur förpackningar påverkar konsumentens inställning till köp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Hanna Petersson; Paulina Haux; [2017]
    Nyckelord :känsel; paketering; produkt; betalningsvilja; sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : This thesis is quantitatively investigating how packaging of mobilephone cases limit the consumer's willingness to pay, package evaluation and product evaluation. The tactile sense is central in this study. The empirical data in this thesis have been collected via a survey of 300 people in three different groups, each one half woman and half man. LÄS MER

  5. 5. Kritik mot etik? : En kvalitativ studie om etiska dilemman inom sinnesmarknadsföring utifrån ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sandra Aldén; Hanna Lindström; Caroline Måsberg; [2016]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; Etiska dilemman; Marknadsföringsetik; Sensorisk perception; Konsumenter;

    Sammanfattning : Sinnesmarknadsföring är ett högaktuellt begrepp inom marknadsföringssammanhang som syftar till att använda sensoriska stimulanser för att tillfredsställa konsumenter genom en differentierad och personlig upplevelse av varumärket. Att investera i strategier för de samtliga fem sinnena, ljud, doft, syn, känsel och smak, kan medvetet som omedvetet leda konsumenter till köp. LÄS MER