Sökning: "känsla av sammanhang"

Visar resultat 1 - 5 av 934 uppsatser innehållade orden känsla av sammanhang.

  1. 1. MAN HAR VÄLDIGT ALLVARLIGA DISKUSSIONER I TVÄTTSTUGAN En kvalitativ intervjustudie om boendestödjares arbete med psykiskt funktionshindrades utveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tomas Pham Nilsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :psykiskt funktionshindrade; boendestöd; återhämtning; utveckling; relationer;

    Sammanfattning : Det samhälleliga stödet till psykiskt funktionshindrade i Sverige har utvecklats under årtionden där så kallat “hopplösa fall” inom psykiatrin har kämpat för att skapa sig en plats i samhället. Denna studie syftar till att undersöka hur personalgruppen boendestödjare från den kommunala socialpsykiatrin erfar sitt arbete med att främja denna utvecklingsprocess för att psykiskt funktionshindrade ska kunna få en plats i samhället och leva som andra, eller hur man gör när detta inte går. LÄS MER

  2. 2. ”Någon som bryr sig” En kvalitativ enkätstudie om elevers uppfattningar om vad som kan vara orsaker till skolfrånvaro samt hur skolor kan arbeta förebyggande och åtgärdande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Bohlén; Elisabeth Ågren; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; school absenteeism; digitala medier; digital medias; systemteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers uppfattningar om faktorer som kan orsaka skolfrånvaro och vad de anser skolan skulle kunna göra för att öka närvaron. Då orsakerna till frånvaro kan vara flera har studien valt att särskilt belysa digitala mediers eventuella påverkan. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända gymnasieelevers uppfattningar av den svenska skolan med fokus på delaktighet och språkutveckling En vinjettstudie på två skolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Stina Burke; Maria Ljung; [2020-01-16]
    Nyckelord :Nyanlända; delaktighet; andraspråkutveckling; lärarengagemang; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om några nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om egen språkinlärning och delaktighet i skolan.Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utgjorde vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors upplevelse av att leva med bröstcancer : En studie baserad på självbiografier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Jolina Green; Frida Marthinsson; [2020]
    Nyckelord :a development of coping strategies; a sense of security; an uncertain future; breast cancer; care relationship; comprehensive view; experience; health; life world; loneliness; meaning and context; nurse; women; bröstcancer; en känsla av trygghet; en oviss framtid; en utveckling av copingstrategier; ensamhet; helhetssyn; hälsa; kvinnor; livsvärld; mening och sammanhang; sjuksköterska; upplevelse; vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar att insjukna i bröstcancer påverkar hela individens livsvärld, vilket ställer höga krav på sjuksköterskans omvårdnadsarbete. Det behövs fler studier som visar hur dessa individer upplever sin situation. Syfte: Att belysa kvinnors upplevelse av att leva med bröstcancer. LÄS MER

  5. 5. Kommer du på lektionen? : lärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Micael Widerdal; Joel Lundin; [2020]
    Nyckelord :närvaro; frånvaro; deltagande; motivation; skolmiljö; läraruppdrag;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet är att identifiera och analysera idrottslärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet samt begripliggöra motiven till deras syn. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver idrottslärare vad som är viktigt och meningsfullt vid undervisningen i idrottsämnet? Vilka orsaker framträder när idrottslärare talar om elevers frånvaro och hur kan dessa begripliggöras? Vilken repertoar av strategier framträder när idrottslärare talar om hantering av frånvaro från undervisningen i idrottsämnet? Metod Studien använder sig av en kvalitativ ansats för att frambringa så djup insikt som möjligt. LÄS MER