Sökning: "känslor inför matematiken"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden känslor inför matematiken.

  1. 1. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vardagsmatematik : En tillämpning för elevers matematikinlärning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Frida Boode Näveri; Mikaela Larsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; vardagsmatematik; vardagsrelaterad matematik i unga åldrar; elever i grundskolan; motivation;

    Sammanfattning : Många elever upplever ångest och oro inför matematikämnet, där elevers förmågor hämmas på grund av dessa känslor. Denna kunskapsöversikt handlar om att beskriva en undervisningsform, som har visat att både motivation och förståelse hos elever ökar. LÄS MER

  3. 3. Känslor och Matematik Ökad medvetenhet och en möjlighet att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christofer Saedén; [2019]
    Nyckelord :Arbetsminne; känslor; matematikoro; självbild; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Sædén, Christofer (2019). Känslor och matematik - Ökad medvetenhet och en möjlighet att stärka elevers självbild. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Matematikångest : "Det är liksom helt svart..."

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Cecilia Erlandsson; [2017]
    Nyckelord :Fenomenologisk ansats; högstadiet; matematikångest; matematikängslan; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Under mina tjugo år som matematiklärare har jag mött ett flertal elever som utvecklat en oro och en ängslan för matematikämnet. Mitt intresse för matematikångest har växt vilket resulterat i denna studie. LÄS MER

  5. 5. ”Inte ens en knäckemacka får vara en trekant längre utan det är en jäkla triangel” : en vetenskaplig essä kring matematik och kollegialt oförstående i förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Kerstin Kantare; [2013]
    Nyckelord :matematik i förskola; lustfyllt lärande; pedagogens roll; kollegialt oförstående; förhållningssätt;

    Sammanfattning : I min essä skriver jag om ett flertal spontana matematiktillfällen i förskolan. Jag vill att barnen ska få med sig så många positiva upplevelser som möjligt inom matematiken från sin förskoletid. Förskolans läroplan är tydlig med att matematik är viktigt på förskolan. LÄS MER