Sökning: "känslor leken"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden känslor leken.

  1. 1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  2. 2. "NEJ, NEJ, NEJ" : En studie kring barns uteslutning i den fria leken utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Sundqvist; Felicia Skogh; [2023]
    Nyckelord :Uteslutning; inneslutning; utomhuslek; interaktionsutrymmen; förskola; kamratkulturer.;

    Sammanfattning : SammanfattningFöljande kvalitativa studie syftar till att skapa en ökad förståelse kring barns uteslutning i den fria leken utomhus. Med hjälp av tidigare forskning beskrivs forskningsläget gällande barns uteslutningsmetoder. Forskning kring barns uteslutning utomhus är knapp, majoriteten av tidigare forskning fokuserar på inomhusmiljöer. LÄS MER

  3. 3. "Att vara på tårna" : Anestesisjuksköterskans upplevelse av att anestesiinducera barn

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Matilda Melander; Matilda Pilemyr; [2023]
    Nyckelord :Anaesthesia nurse; Anesthetize; Paediatric anaesthesia; Perioperative care; Care sciences; Qualitative interview study; Anestesiinduktion; Anestesisjuksköterska; Barnanestesi; Förberedelser; Kvalitativ intervjustudie; Perioperativ vård; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anestesiinduktion av barn kräver särskild kompetens hos anestesisjuksköterskan. Trygghet och tillit behöver skapas i mötet med barnet, vilket kan utgöra en utmaning om mötet är kort och intensivt. Barns förmåga att samarbeta och delta i förberedelser och vid anestesiinduktionen påverkas av barnets ålder och utvecklingsnivå. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers utsagor om barns våldslek i förskolan : “Man vill ju inte att det ska vara grabbarna som gör det”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maybelle Carpio Nyman; Johanna Wennberg; [2021]
    Nyckelord :våldslek; pedagogers utsagor; normer och det normkritiska perspektivet; kön; barns intressen; pedagogers uppmuntran eller avrådan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera pedagogers utsagor om våldslek och synliggöra normer om lek i förskolan. Våldslek i denna studie innebär lek med våldsamma inslag som kan finnas i olika typer av lek. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer, där åtta respondenter från Mellansverige deltog. LÄS MER

  5. 5. ”-Jag vill vara med!” : En kvalitativ studie om inkludering och exkludering i barns fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Rogebjer Hagenhed; Angelica Olsson; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; Exkludering; Förskola; Tillträdesstrategier; Försvar av lekutrymme; Observation; Intervju; Barndomsociologi;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur barn inkluderas och exkluderas i den fria leken på förskolan. Observationer av barn i den fria leken och intervjuer med förskollärare och barnskötare har genomförts för att få svar på forskningsfrågorna som handlar om hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken och varför, hur pedagoger uppfattar att barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken samt hur pedagoger arbetar för att främja inkludering/förebygga exkludering i den fria leken. LÄS MER