Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svårigheter med att undervisa i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Alice Schmitz; [2023]
    Nyckelord :didaktik; pedagogik; svårigheter; samhällskunskap; kursplan; tvärvetenskaplig struktur;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet är idag ett kärnämne i den svenska gymnasieskolan på grund av målsättningen att fostra demokratiska medborgare. Ämnet formades i efterdyningarna av andra världskriget till ett självsändigt ämne med huvudsakliga fokus på medborgarbildning och demokratisk fostran. LÄS MER

  2. 2. Elevers förståelse för likhetstecknets funktion i matematik : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexandra Benkowski; Cecilia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; elever; förståelse; missuppfattningar;

    Sammanfattning : Elevers förståelse för likhetstecknets funktion skiljer sig åt och påverkar elever i deras matematikutveckling. I 1 kap. 4 § av Skollagen (SFS 2010:800) står att skolväsendet “ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära”. LÄS MER

  3. 3. Kvalitativ studie över lärares metod att ta reda på elevers förkunskaper : Hur gymnasielärare tar reda på förstaårselevers förkunskaper i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ann-Louise Mickelsen Jansson; [2021]
    Nyckelord :Grundläggande kunskaper; biologi; matematik; diagnostiska test; gymnasiet.;

    Sammanfattning : För att få en positiv samhällsutveckling behövs välutbildade medborgare. När biologilärare tar emot sina förstaårselever på gymnasiet, så vet dom oftast inget om eleverna. De kommer från olika skolor med olika grundskollärare vilket sannolikt innebär att eleverna har olika förkunskaper. LÄS MER

  4. 4. En studie i hur bildämnet ger utrymme för elever med flytande genusidentifiering att skapa sin identitet och vikten av att utbilda blivande bildlärare i normkritiskt arbete.

    Master-uppsats,

    Författare :Katarina Jansson Hydén; [2020-06-26]
    Nyckelord :B​ilddidaktik; bildkommunikation; flytandegenusidentifiering; genus; identitet; inkludering; könsdysfori; multimodala uttryck; normkr​itik; bildundervisning; skola; kärnämne;

    Sammanfattning : Elever i tonåren befinner sig i ett sammanhang där skapandet av identitet är centralt. Därför identitetsskapande är ett övergripande syfte för forskningen som beskrivs i denna artikel, att undersöka hur deras förutsättningar för ett identitetsskapande gestaltas genom ämnet bild i högstadiet och i gymnasieskolan (Bergström, 2007; Bremer, 2011; Hellman, 2017; Lindstrand, 2006; Lindström, 2006; Åsén, 2006). LÄS MER

  5. 5. Elevers känsla av sammanhang i matematikämnet på högstadiet : en studie om intensivundervisningens effekter

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Persson; [2020]
    Nyckelord :Comprehensibility; intervention; manageability; mathematics; meaningfulness; sense of coherence; special education teacher;

    Sammanfattning : Skolverkets statistik visar att matematik är det kärnämne där svenska elever presterar lägst. Denna studie undersöker om intensivundervisning av fem elever i matematiksvårigheter i årskurs 7 kan stärka deras känsla av sammanhang (KASAM) inom matematiken enligt Antonovskys teori. LÄS MER