Sökning: "kärnämne"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade ordet kärnämne.

  1. 11. Möjligheter och hinder för ämnesintegration : En studie av karaktärsämneslärares uppfattning av ämnesintegration på Industriprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Martin Andersson; [2012]
    Nyckelord :Curriculum integration; Correlated curriculum; Cooperation between vocational teachers and core subject teachers; Industrial programme; Integration; Ämnesintegration; Infärgning; Ämnesövergripande; Samarbete mellan kärnämne och karaktärsämne. Industriprogrammet; Industritekniska programmet;

    Sammanfattning : Ämnesintegration är ett sätt att organisera undervisning för att eleven ska se det som förmedlas i ett större perspektiv, i syfte att skapa en helhetssyn på kunskaper, i ett effektivare lärande. Meningen är att elevernas motivation ska öka liksom måluppfyllnaden för undervisningen. LÄS MER

  2. 12. Problem och möjligheter som samhällskunskapslärare erfar vid ämnesintegrering på omvårdnadsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anse Eldh; [2012]
    Nyckelord :helhetssyn; lärande; motivation; sammanhang; ämnesintegrering; arbetsorganisatoriska problem;

    Sammanfattning : Skolverket anger klart och tydligt i sina programmål för omvårdnadsprogrammet, att samarbete över ämnesgränserna är en förutsättning för att kunna skapa en helhet av utbildningen. Det anges också att kärnämne och karaktärsämne skall sträva åt samma håll (Skolverket 2000). LÄS MER

  3. 13. Ett kärnämnes uppgång och fall : Kritisk diskursanalys av texter med relevans för Estetisk verksamhets införande och borttagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Heimdahl; [2012]
    Nyckelord :Artistic Activities; Arts in Education; Critical Discourse Analysis; Curriculum; Estetisk verksamhet; Gy11; kritisk diskursanalys; Lpf94;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att försöka få en bild av vad det var som gjorde att kursen Estetisk verksamhet ansågs viktig nog att bli ett kärnämne 1994, och varför den inte längre ansågs viktig och togs bort 2011. Med hjälp av kritisk diskursanalys undersöks argument för och emot kursen som de förs fram i texter från regering, riksdag och media vid dessa tidpunkter, med betoning på vad dessa säger om kursens status och position i gymnasiet och i den skolpolitiska debatten. LÄS MER

  4. 14. "På fritiden har vi liv" : En studie av gymnasieelevers tankar och attityder kring läxans funktion och nytta i kärnämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emilia Linde; [2011]
    Nyckelord :läxor; kärnämnen; gymnasieelever; attityder;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka och synliggöra gymnasieelevers tankar och attityder kring läxans funktion och nytta i kärnämnena. Detta är av intresse då debatten kring läxans för- och nackdelar i huvudsak sker mellan lärare, politiker och föräldrar, utan att man tillfrågar eleverna; de som i allra högsta grad berörs. LÄS MER

  5. 15. Studiemotivation inom kärnämne och karaktärsämne hos elever på gymnasieskolans teoretiska respektive praktiska program

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetsliv

    Författare :Annika Styf; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det pågår en skolpolitisk debatt om andelen kärnämnen respektive karaktärsämnen inom gymnasieskolans teoretiska och praktiska program. Syftet med studien var att undersöka om det finns en skillnad i studiemotivation bland gymnasielever i kärnämnen respektive karaktärsämnen beroende på om de går ett teoretiskt program eller ett praktiskt program. LÄS MER