Sökning: "kärnfamiljen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kärnfamiljen i förskolan.

  1. 1. "Vill ni leka mamma, mamma, barn?" : Förskollärares uppfattningar om familjekonstellationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Körner; Isabella Karlsson; [2023]
    Nyckelord :familjekonstellation; kärnfamilj; stjärnfamilj; normkritik; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar om familjekonstellationer i förskolan samt hur och med vilka pedagogiska verktyg de arbetar med olika familjekonstellationer i förskolan. Eftersom fler olika sorters familjer växer fram i dagens samhälle blev det därmed intressant att undersöka hur arbetet med olika familjekonstellationer ser ut i förskolan idag. LÄS MER

  2. 2. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Norberg; Johanna Strandberg; [2022]
    Nyckelord :familjekonstellationer; bilderböcker; multimodal analys; könsnormer; genus markeringar; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Det är våra olikheter som gör oss unika” : En studie om hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijana Matos; [2021]
    Nyckelord :bilderböcker; genus; könsstereotyper; kvalitativ textanalys; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar/män och flickor/kvinnor framställs i bilderböcker under 1900-talet och 2000-talet, samt hur de utvalda bilderböckerna inom förskolan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Agneta Edwards (2008) och Lena Kåreland (2001) hävdar att bilderböcker återspeglar samhällets syn på vad som betraktas som pojkigt och flickigt. LÄS MER

  4. 4. Familjekonstellationer i barnlitteratur : En dokumentanalys av förskolors bokutbud

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnéa Spindel; [2014]
    Nyckelord :Familj; familjekonstellation; familjestruktur; barnlitteratur; barnböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika familjekonstellationer barn i tre till fem års ålder möter i barnlitteraturen på förskolan och hur dessa konstellationer framställs. Urvalet av litteraturen på förskolorna är någon som undersöks samt vilka tankar som finns bakom det. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares och barns perspektiv på familjekonstellationer med fokus på samkönade familjer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofia Åberg; Jenny Hansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Preschool teacher´s and children’s views of family constellations focusing on same- sex families.     Syftet med studien är att genom intervjuer och fokusgruppsintervjuer synliggöra vad förskollärare och barn har för perspektiv på olika familjer med fokus på samkönade familjer. Samt hur det kan arbetas med detta på förskolan. LÄS MER