Sökning: "kön genus matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden kön genus matematik.
1. Matematik ur ett genusperspektiv : En systematisk litteraturstudie om elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen, utifrån ett genusperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på att uppmärksamma matematikämnets påverkan av samhällets syn på könstillhörighet. Syftet med litteraturstudien är att utifrån ett genusperspektiv, belysa elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen. LÄS MER
2. Teknik i lågstadiet : Hur ser två lågstadielärare på teknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka aktiva lågstadielärares attityd och inställning motteknikämnet, både vad gäller kön, genus, timplan och entreprenörskap. Data har samlats ingenom både enkäter och intervjuer med verksamma lågstadielärare och lärare i förskoleklass. LÄS MER
3. Matematikläromedel ur ett genusperspektiv : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolan har i uppgift att stödja elevernas lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ansvarar också för arbeta emot stereotypa könsmönster som hämmar elevernas lärande, val och utveckling. LÄS MER
4. Relationen mellan självförtroende och prestation i matematik : En statistisk analys med fokus på skillnader beroende på kön och ålder baserat på data från TIMSS 2015
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att genom analys av data från TIMSS 2015 bidra med kunskap om sambanden mellan elevers självförtroende i matematik och deras matematikprestationer beroende på kön, och vidare hur det skiljer sig mellan årskurs 4 och 8. Studiens fyra forskningsfrågor är: Skiljer sig matematikprestationer beroende på kön och ålder (årskurs 4 och 8) och i så fall på vilka sätt?, Skiljer sig självförtroende i matematik beroende på kön och ålder (årskurs 4 och 8) och i så fall på vilka sätt?, Vilka samband finns mellan matematikprestaioner och självförtroende i matematik beroende på kön? och Vilka samband finns mellan matematikprestationer och självförtroende i matematik beroende på ålder (årskurs 4 och 8)?. LÄS MER
5. Är matematikämnet könstämplat? : En bildanalys av matematikböcker för årskurs 1.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematik är till stor del ett läromedelstyrt ämne som ofta setts som en maskulin domän. Då omedvetna föreställningar kring pojkar och flickors matematiska förmågor fortfarande förekommer i skolan, är vikten av jämställda och/eller könsneutrala läromedel av stor betydelse (Palmer, 2011, s. 43-44;Norberg, 2014, s. 10). LÄS MER