Sökning: "kön och genus och socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden kön och genus och socialt arbete.

  1. 1. Socialarbetares erfarenheter av arbetet med ensamkommande flickors utsatthet och behov inom HVB : En kvalitativ studie med feministiska teoretiska utgångspunkter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Madeleine Karlström; Naimi Mona; [2023]
    Nyckelord :Socialarbetare; ensamkommande flickor; utsatthet; behov; intersektionalitet; genus; kön; HVB;

    Sammanfattning : Ensamkommande barn som kommer till Sverige kan utifrån deras behov placeras på HVB för att få stöd de behöver. Vi har identifierat ett kunskapsbehov om ensamkommande flickors utsatthet samt behov utifrån brist på tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. ”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cassandra Svedlund; Märtha Tjernström Steiner; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; genus; socialt kön; makt; normer och normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. LÄS MER

  3. 3. Finns det samband mellan förskollärares attityd till jämställdhetsarbete och deras medvetenhet till stereotypa könsuppfattningar? : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Erica Tångring; Linnéa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Attitude; Consciousness; Equality; Gender; Preschool.; Attityd; Förskola; Genus; Jämställdhet; Medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka om det finns samband mellan förskollärares attityd till jämställdhetsarbete och deras medvetenhet om stereotypa könsuppfattningar i förskolan. För att utföra detta har vi gjort en kvantitativ studie där metoden för att samla in data var enkäter. LÄS MER

  4. 4. Det börjar med barnen : Förskolans ansvar i att förbättra jämställdheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Kästel; [2022]
    Nyckelord :Preschool; Gender; Norms; Equality; Social work; Förskola; Genus; Normer; Jämställdhet; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Samhället idag präglas av normer, ojämställdhet och snäva könsroller. Studiens syfte var att analysera pedagogers arbete med dessa ämnen, läroplanens riktlinjer samt ett upplevt ansvar i att forma/utveckla barnen ur ett framtidsperspektiv. Socialkonstruktivism handlar om kön som konstruktion och är den teori jag utgått ifrån. LÄS MER

  5. 5. “Det råder ingen tvekan om att gärningsmannen i regel kommer att vara en man och offret en kvinna” : En kvalitativ dokumentstudie om riktlinjer för arbetet med män som utövar våld mot kvinnor i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Ebba Nilsson; Vilma Grethes; [2022]
    Nyckelord :men s violence against women; batters; gender; mäns våld mot kvinnor; våldsutövare; genus;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att analysera hur representationen av män som utövar partnervåld förändrats över en trettioårig tidsperiod i riktlinjer gällande socialnämndens arbete med våld i nära relationer. Genom en kvalitativ dokumentstudie undersöktes 12 dokument rörande riktlinjer för socialnämndens arbete med våld i nära relationer från tidsnedslagen 1990-1998, 2005-2009, 2014-2016 samt 2020-2022. LÄS MER