Sökning: "kön skolprestationer"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kön skolprestationer.

  1. 1. Hur gör vi med pojkarna? : En studie om pojkars och flickors betygsskillnader

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Rejdvik; Linda Ekberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att visa om det finns arbetssätt och förhållningssätt som är särskilt gynnsamma för pojkar. Vi ville också ta reda på om det finns skolorganisatoriska faktorer som bidrar till att höja kunskapen mellan korrelationen kön/genus och betyg/meritvärde. LÄS MER

  2. 2. Pojkars och flickors skolprestationer inom berättande texter : En granskning av bedömningarna från nationella provet delprov F

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Älvebratt; Nadja Johansson; [2020]
    Nyckelord :genrepedagogik; genusperspektiv; grundskolan; nationella prov; skolprestationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om lärares bedömning av texter skrivna av pojkar och flickor, inom den berättande genren på det nationella provet år 2015/2016 i svenska delprov F skiljer sig kvalitetsmässigt och hur genus påverkar lärarens bedömning. Vidare syftar studien till att undersöka hur genren berättande text används av pojkar och flickor. LÄS MER

  3. 3. Genrestrukturen i beskrivande texter : - en jämförande studie av pojkars och flickors skrivprestationer i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Brännström; Anna von Zweigbergk; [2018]
    Nyckelord :beskrivande genrestruktur; elevtexter; kvantitativ innehållsanalys; kön; skolprestationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att jämföra texter som pojkar och flickor skrivit under årskurs 3 utifrån den beskrivande genrestrukturen. Tidigare forskning visar på en skillnad i skolprestationer baserat på elevers könstillhörighet vilket även framgår i både internationella och nationella undersökningar. LÄS MER

  4. 4. Ungdomars sömnvanor relaterat till aktivitet i skolan : En kvantitativ studie om hur sömn påverkar ungdomars prestationer i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Johanna Rydhage; Åsa Axelsson; [2018]
    Nyckelord :carrying capacity; habituation; motivation; occupational therapy; volition; arbetsterapi; motivation; utförandekapacitet; vanebildning; viljekraft;

    Sammanfattning : Allt fler ungdomar sover mindre än åtta timmar per natt, vilket kan påverka engagemanget i vardagliga aktiviteter. Syfte: Därför var syftet med examensarbetet att beskriva om och i så fall hur ungdomars (över 15 år) sömn påverkar prestationer i skolan. Metod: Kvantitativ design användes med ett icke slumpmässigt bekvämlighetsurval. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och skolprestationer : Hur påverkas elevernas skolprestationer av fysisk aktivitet?

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jenny Sörestad; [2016]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; skolprestationer; skolresultat;

    Sammanfattning : Dagens ungdomar blir alltmer stillasittande och skolresultaten sjunker. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11 (2011), står det att leken har stor betydelse, speciellt i de yngre åldrarna, för att eleverna ska kunna ta till sig kunskaperna på ett bra sätt. LÄS MER