Sökning: "kön studenter stress"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden kön studenter stress.
1. Stressnivåer hos svenska universitetsstudenter : En undersökning av dess samspel mellan kön, programval och prestationsångest
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om kön, studieprogram och upplevd prestationsångest, predicerar studenters stressnivåer. Tidigare forskning har indikerat att studenter inom högpresterande program, som psykolog- och läkarprogrammet, uppnår högre nivåer av stress, jämfört med den övriga populationen. LÄS MER
2. Stress och Känsla av Sammanhang : En kvantitativ enkätstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Abstrakt Syfte: Undersöka hur stress, kön och ålder påverkar studenters känsla av sammanhang vid åtta svenska högskolor/universitet. Målet är att fördjupa förståelsen kring interaktionen mellan dessa variabler samt få en tydligare uppfattning om hur stress påverkar studenters känsla av sammanhang. LÄS MER
3. Risk- och skyddsfaktorer till akademisk stress bland studerande utan barn och studerandeföräldrar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Att studera på universitet och högskolor ska vara möjligt för alla. Dock saknasstudiefrämjande insatser för och forskning om studerande föräldrar. LÄS MER
4. En prediktionsstudie av svenska högskolestudenters studieprestationer : – påverkar faktorer som akademisk self-efficacy, akademisk motivation, stress och resilience coping samt oro för ekonomi, kön och antal studieår studenternas studieprestationer?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa enkätstudien, baserad på 135 universitets-studenter, var att försöka identifiera faktorer som kan predicera akademiska prestationer bland universitetsstudenter. Hypotesen var att det finns ett positivt samband mellan studenterna studieprestationer och deras akademiska self-efficacy, akademiska motivation och resilience coping, samt ett negativt samband mellan stress och studieprestationer. LÄS MER
5. Student Perspectives of Hope, Stress, and Social Support Provision from Teachers during the COVID-19 Pandemic
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The present study investigated the relationship between hope, stress, and social support provision from teachers during the COVID-19 pandemic. The participants were 80 students (i.e., 34 males; 46 females) ranging in age from 16 to 22 from multiple gymnasiums across Sweden. LÄS MER