Sökning: "könande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet könande.

  1. 1. Den förs”könande” läroplanen : Sexualitet, samtycke och relationer i svenska läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Håkan Dören; [2023]
    Nyckelord :Borgerlighet; Diskursanalys; Kön; Läroplansanalys; Makt; Risk; Sexualitet; Samtycke; Relationer; Queer; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar att analysera flera läroplaner skapade mellan 1955 och 2022 för att undersöka formationen av sexualitet och kön, risk samt makt. Detta görs genom att använda diskursanalytiska metoder utifrån följande perspektiv: Sexualitet och kön, risk samt makt. LÄS MER

  2. 2. Neutral natur och könskodad design? : En studie av könande processer i förskolans utemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Nilsson; Johan Sundberg; [2022]
    Nyckelord :Utemiljö; Förskola; Könande processer; Sociomaterialitet; Naturmaterial; Naturplatser; Designat material; Designade platser.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse för hur pedagogers förhållningssätt och barns interaktioner med förskolans utemiljöer samt utemiljöns materialitet medverkar i medskapande av könande processer. Studien anammar ett sociomateriellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod i form av två fallstudier vid två separata förskolor. LÄS MER

  3. 3. Identitet och uttryck bortom tvåkönsnormen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Lian Delin; [2021]
    Nyckelord :tvåkönsnorm; könsidentitet; könande; transperson; icke-binär; genderismmodellen; personbenämningar; benämnbarhet; positionering;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om ord för att beskriva könsidentitet och könsuttryck, men också mer allmänt om språk i relation till den egna identiteten. Undersökningen bygger på en enkät som besvarades av 31 personer med olika erfarenheter av att röra sig bortom tvåköns­normen. LÄS MER

  4. 4. "Vad ska vi leka?" : En observationsstudie om barns könsskapande i utomhusleken och hur pedagogerna förhåller sig till detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Selin Bakir; Julia Wigren; [2020]
    Nyckelord :Kön; förskola; utelek; pedagoger; genus; observation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att synliggöra hur barn konstruerar kön och makt i sin lek utomhus samt hur pedagogerna förhåller sig till barns könande i lek. För att synliggöra detta har vi gjort en observationsstudie där vi observerat barngruppen och pedagogerna på en och samma förskola under deras utomhuslek inom loppet av fyra dagar. LÄS MER

  5. 5. Mäns våld mot kvinnor : ett problem under förhandling: en genusteoretisk policyanalys av den offentliga framställningen av mäns våld mot kvinnor i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Melissa Lennartsson; [2018]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor; våld i nära relationer; problemframställning; genusteori; poli-cyanalys; diskurs; men’s violence against women; violence in intimate relationships; problem representa-tion; gender theory; policy analysis; discourse; History and Archaeology; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta uppsatsarbete undersöks fyra statliga handlingsplaner publicerade under perioden 2002–2016 utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Genom Carol Bacchis policy-analysverktyg "What’s the Problem Represented to be?" möjliggörs en diskussion kring hur mäns våld mot kvinnor i nära relationer framställs som problem, vilka bakomliggande antaganden framställningen grundar sig i samt vilka implikationer som följer. LÄS MER