Sökning: "könsöverskridande beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden könsöverskridande beteende.

  1. 1. "En fröken af mankön" : Könsöverskridande beteende och identitet under 1800-talet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Majken Cederman; [2023]
    Nyckelord :Gender identity; gender nonconforming; Therese Andreas Bruce; Lars “Lasse-Maja” Molin; 19th century.; Könsöverskridande; könsidentitet; identitet; 1800-tal; Therese Andreas Bruce; Lars Lasse-Maja Molin; Lasse-Maja;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to examine how the gender identity of individuals who did not identify within the cisgender norm were experienced by the individuals themselves as well as perceived by their surroundings during the nineteenth century in Sweden. This is done by analysing the autobiographies of two gender nonconforming people, Therese Andreas Bruce and Lars “Lasse-Maja'' Molin. LÄS MER

  2. 2. Rebelliska mör : En studie om könsöverskridande kvinnor i den fornnordiska mytologin och samhället

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Siri Hansson; [2022]
    Nyckelord :Fornnordisk mytologi; vikingasamhället; könsöverskridande kvinnor; könsroller; normer;

    Sammanfattning : Målet med denna underökning var att undersöka fenomenet av könsöverskridande kvinnor i de fornnordiska myterna och vad detta kan ha inneburit för kvinnors möjligheter i vikingasamhället. Syftet var därav att granska hur de fornnordiska mytiska kvinnorna utmanade de kulturella könsnormerna, om de finns belägg för könsöverskridande kvinnor i det fornnordiska samhället, vad dessa myter kan ha betytt för kvinnors möjligheter, och om detta i själva verket verkligen uppfattades vara normöverträdelser. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för en transinkluderande förskolepedagogik : En litteraturstudie om transbarns tid i förskolan och arbetet för inkludering och acceptans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Rosander; Matilda Strandberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskolepedagogik; genuspedagogik; transinkluderande pedagogik; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Antalet barn som diagnostiseras med könsdysfori ökar enligt statistiken och därmed sker en ökning av transbarn i förskolan. Samtidigt visar forskningen att transpersoner utsatts för trakasserier och diskriminering i skolan på grund av att de går emot den rådande tvåkönsnormen. LÄS MER

  4. 4. ”Pojkar får visst ha kjol!” : Barns syn på könsnormer i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Petersson Mikic; Linda Utterberg; [2018]
    Nyckelord :Kön; normer; könsroller; könsöverskridande;

    Sammanfattning : Inledning Könsnormer är ett debatterat samtalsämne i dagens samhälle. Hos många väcker ämnet tankar och emotionella åsikter. Ofta handlar detta om rådande könsnormer, könsöverskridande beteenden och de traditionella könsrollerna som till viss del fortfarande lever kvar. LÄS MER

  5. 5. Pojkar och flickor i konflikt : En studie om pedagogers samtal om konflikter ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Besart Hyseni; Amanda Yxhage; [2017]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; konflikt; genus; socialkonstruktionism; diskursanalys; diskurspsykologi; fokusgruppssamtal; diskurs; kategorisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur pedagoger i fokusgruppssamtal samtalar om barns konflikter på en yngrebarnsavdelning, vilket besvaras genom forskningsfrågorna “Vilka diskurser präglar pedagogers samtal kring normativa påståenden om genus och barns konflikter?” och “Vilka kategoriseringar av barn framträder i fokusgruppssamtal med pedagoger?”. Studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med diskursanalys och diskurspsykologi som metodologisk utgångspunkt. LÄS MER