Sökning: "könsöverskridande identitet skola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden könsöverskridande identitet skola.

  1. 1. Vad sägs om diskriminering i förskolan? : En diskursanalys av likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Michaela Danielsson; Therese Olsén; [2019]
    Nyckelord :diskriminering; de sju diskrimineringsgrunderna; normer; likabehandlingsplan; diskursanalys;

    Sammanfattning : Inledning Varje år sker flera hundra anmälningar om kränkande behandling och diskriminering i förskola och skola. Arbetet med värdegrundsfrågor är ständigt på tapeten i skolans värld men utan större framgång, trots vetskapen om denna ohälsa bland barn och elever i skolan har anmälningarna inte minskat. LÄS MER

  2. 2. ”Man vill ha kvar det här gamla enkla; är man sån så är man sån.” :  - Attityder och (hetero)normer i förhållande till skolans förebyggande arbete med sexualitet och könsidentitet/-uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sabina Esp; Evelina Schön; [2011]
    Nyckelord :LGBT; school welfare officer; social worker; fundamental values; preemptive; attitudes; norms; health; discrimination law; sexuality; gender identity; gender expression; transgender; heterosexuality norm; HBT; skolkurator; socionom; värdegrundsarbete; skola; förebyggande; attityder; heteronorm; normer; ohälsa; diskrimineringslag; diskrimineringsgrund; sexualitet; könsidentitet; könsuttryck; transpersoner;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie med utgångspunkt i den ohälsa som är dokumenterad bland hbt-ungdomar där skolan pekas ut som en betydande arena. Syftet var att undersöka hur gymnasieskolor i förhållande till för skolan rådande styrdokument valde att konkretisera det förebyggande arbetet med värdegrundsfrågor kopplade till sexualitet och könsidentitet/-uttryck samt undersöka skolkuratorers attityder, normer och upplevelser i förhållande till detta arbete. LÄS MER

  3. 3. ”Varför skulle man inte identifiera sig som kvinna eller man?” : Om lärares förhållningssätt till kön, sexualitet och diskrimineringsgrunden ”könsöverskridande identitet eller uttryck”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sanna Nilsson; [2010]
    Nyckelord :queerteori; heteronormativitet; HBT; kön; genus; sexualitet; skola; lärare; elever; normer; diskriminering; likabehandling;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i diskrimineringslagen som trädde i kraft 2009 samt rapporter som visat på stor ohälsa hos homo- och bisexuella ungdomar och unga transpersoner, syftar denna studie till att undersöka hur yrkesverksamma lärare uppfattar den nyaste diskrimineringsgrunden könsöverskridande identitet eller uttryck samt hur de uppfattar och talar om kön och sexualitet utifrån sina skolkontexter. Åtta informanter arbetande i grundskolans senare år och i gymnasiet intervjuas utifrån en kvalitativ metod och deras berättelser och upplevelser analyseras utifrån ett queerteoretiskt perspektiv, där normer rörande kön och sexualitet sätts i fokus. LÄS MER

  4. 4. Om man inte ens har begreppet, så är man bara annorlunda liksom : En studie av transsexuellas identitetsskapande i en heteronormativ skola

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Leonor Frisén Vastesson; [2010]
    Nyckelord :Discrimination; Identity formation; LGBT; School; Teacher trainee program; Transgender; Diskriminering; HBT; Könsöverskridande identitet; Lärarutbildning; Skola; Transpersoner; Transsexuella;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har haft som syfte att undersöka hur fem unga transsexuella upplevt sin skoltid och hur detta har påverkat deras identitetsskapande. De tre frågeställningarna har varit: Hur har intervjupersonerna skapat sin könsöverskridande identitet i en skolkontext? Vilka är de praktiker och diskurser som de format och formar sina "jag" genom? Mot vilka diskurser, om några, gör de intervjuade personerna motstånd genom sitt identitetsskapande? Uppsatsen poängterar att forskning inom utbildningsvetenskap med koppling till sexualitets- och identitetspolitik är essentiellt för lärarutbildningens och läraryrkets utveckling. LÄS MER

  5. 5. "Det skulle vara mer om tjejer i TV-sporten" : - om TV-sporten ur ett kvinnoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap; Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Britt-Marie Ringfjord; [1999]
    Nyckelord :TV-sport; mediemakt; könsidentitet; ungdomskultur; förebilder;

    Sammanfattning : När man som TV-tittare ser på sportprogram, kan man lätt förledas att tro att ”alla människor” tycker sport är viktigt, men så är det naturligtvis inte. Man kan dock anta att framställningar av medierad TV-sporten som fenomen, finns i de flesta människors föreställningsvärld. LÄS MER