Sökning: "könsbundna aktiviteter"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden könsbundna aktiviteter.

  1. 1. Barnens reagerande och perspektiv på det könsneutrala begreppet ”hen” : En studie om hur barn på förskolan reagerar på begreppet ”hen”.

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Savita Kumar; [2013]
    Nyckelord :Könsneutralitet; Hen; Förskola;

    Sammanfattning : "Hen" har det skrivits mycket om i populärkulturella skrifter samt diskuterats om i debatter och i radioprogram, men ordet har inte i stor utsträckning avhandlats i en akademisk kontext. Jag känner att det är nödvändigt att analysera "hen" ur ett teoretiskt perspektiv, och få kunskap om hur begreppets användande i förskolan skulle fungera. LÄS MER

  2. 2. "Pojkar är bra på att leka med Barbie men flickor är bättre" : En studie av barnlitteraturens plats i förskolans genusarbete med fokus på skillnader och likheter mellan flickor och pojkars aktiviteter

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Ivarsson; Martina Westerberg; [2010]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; barnlitteratur; förskola;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudies syfte var att undersöka hur några förskolebarn och pedagoger resonerar kring genus och jämställdhet i barnlitteratur med inriktning på skillnader och likheter mellan pojkar och flickors val av aktiviteter. Studiens syfte var även att få en inblick i några pedagogers arbetssätt med genus i förskoleverksamheten. LÄS MER

  3. 3. "Det finns inget som heter killgrejer" : Årskurs-1-elevers uppfattningar om genus

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Matilda Rosenqvist; Terése Fridman; [2010]
    Nyckelord :Genus; Skola; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever i skolår 1 upplever femininitet och maskulinitet. Studien har även inriktats mot elevernas upplevelser av dessa kopplat till skolsituationen. Därtill undersökte vi om eleverna upplever kategorierna feminint och maskulint som öppna och möjliga att förändra, eller begränsande. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan inte sjunga och sy, det är bättre att Anita gör det" En studie om fritidspedagogers uppfattningar om stereotypa könsroller och deras bemötande av elever ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Kankaanpää; Kenneth Henriksson; [2007]
    Nyckelord :kön och genus; stereotypa könsroller; könsbundna aktiviteter; fritidspedagoger; idrott; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning har varit att belysa fritidspedagogers bemötande av flickor och pojkar under idrottslektioner ur ett genusperspektiv. Vi har också velat se hur man inom arbetslaget löser problematiken kring könsbundna aktiviteter och hur manliga och kvinnliga fritidspedagogers uppfattningar skiljer sig om sitt arbete i relation till det motsatta könet. LÄS MER