Sökning: "könsdiskriminering reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden könsdiskriminering reklam.
1. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER
2. Krävs det en lag mot könsdiskriminerande reklam?
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : En diskussion om könsdiskriminerande reklam har pågått sedan 1970 – talet. Än idag har det inte reglerats om könsdiskriminerande reklam och det har passerat ca 40 år. Det har pågått i sådan lång tid på grund av att experter i området har uttryckt att könsdiskriminerande reklam skyddas utav grundlagen. LÄS MER
3. Könsdiskriminerande reklam : - Lagstiftarens ovilja att lagreglera och de samhälleliga konsekvenserna
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridikSammanfattning : Lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam har varit föremål för diskussion sedan 1970-talet. Trots att drygt 40 år passerat sedan den första utredningen har rättslig reglering ännu inte genomförts. Det har visat sig problematiskt att anpassa lagstiftning efter tryck- och yttrandefrihet. LÄS MER
4. Könsdiskriminering i svenska annonser : Skillnader och likheter i friade och fällda fall anmälda hos Reklamombudsmannen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologiSammanfattning : Sexism och könsdiskriminering är ämnen som idag exponeras mycket i media. De tar stor plats och bäddar för diskussion både i sociala medier och i verkligheten. LÄS MER
5. Let me Google "könsdiskriminering" for you : En intervjustudie om kommunikatörer bakom könsdiskriminerande reklam.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The intention of this thesis is to gain a greater understanding, to how communicators who has been convicted for gender discrimination by The Swedish Advertising Ombudsman, view their own creative process and their ethical responsibility in society. With their answers we hope to be able to approach a greater understanding of why sexism in the advertising industry still occurs. LÄS MER