Sökning: "könsdiskriminering"

Visar resultat 6 - 10 av 91 uppsatser innehållade ordet könsdiskriminering.

  1. 6. Kvinnliga fastighetsmäklares utsatthet för könsdiskriminering och sexuella trakasserier i fastighetsmäklaryrket i Sverige

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Elina Fröjdh; [2023]
    Nyckelord :Real estate agent; sexual harassment; gender discrimination; unwanted sexual attention; work environment health; organizational culture; Fastighetsmäklare; sexuella trakasserier; könsdiskriminering; oönskad sexuell uppmärksamhet; arbetsmiljöhälsa; organisationskultur;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att bidra med mer kunskap om könsdiskriminering och sexuella trakasserier riktade mot kvinnliga fastighetsmäklare i Sverige. Frågor som besvaras är: Hur uppfattar fastighetsmäklarna organisationskulturen på sina arbetsplatser? Förekommer könsdiskriminering och sexuella trakasserier i branschen? I så fall, i vilken omfattning och hur ges det i uttryck? Studien genomförs med hjälp av en kvantitativ metod i form av en webbenkät, besvarad av kvinnliga fastighetsmäklare i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Leave no one behind : A Minor Field Study of what impact recruitment can have for gender equality for working women in Indonesia.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Alma Janzon; Elina Leandersson; [2023]
    Nyckelord :Recruitment; gender equality; equal opportunities; gender discrimination; social norms; stereotypes; Indonesia; mfs; minor field study; Sida; agenda 30; global goals; competence based recruitment; female leadership; rekrytering; jämställdhet; lika rättigheter; könsdiskriminering; sociala normer; stereotyper; könsstereotyper; Indonesien; mfs; minor field study; Sida; globala målen; kompetensbaserad rekrytering; kvinnligt ledarskap;

    Sammanfattning : Abstract  Background: In Indonesia and around the world, gender discrimination in employment practices is a pervasive and ongoing issue due to gender stereotypes and social norms. Organizations must therefore be aware of their influence, and how they through various stages of the recruitment process can reduce this prejudice. LÄS MER

  3. 8. Förutsättningar och hinder för kvinnliga fastighetsmäklares karriärframgång. : En kvalitativ studie om hur stöd, prestationer, tillhörighet, obalans mellan privat-och yrkesliv, könsfördomar/könsdiskriminering och brist på mentorer och förebilder påverkar karriärframgång.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Isabelle Jern; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förutsättningar; Hinder; Karriärframgång; Kvinnor; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Titel: Kvinnliga fastighetsmäklares syn på förutsättningar och hinder i fastighetsmäklarbranschen kopplat till karriärframgång. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  4. 9. Pappa på samhällets villkor : En kvantitativ vinjettstudieom könsdiskriminering i vårdnadstvister

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Lina Källström; Pernilla Allström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om socialsekreterare gör riskbedömningar ivårdnadstvister på ett rättssäkert, icke-diskriminerande sätt, med hänsyn till föräldrars kön. Syftet bröts ner i följande hypotes: Pappor könsdiskrimineras i vårdnadstvister. LÄS MER

  5. 10. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Månsson; Gülay Edin; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; content analysis; sexual marketing; gender discrimination; scandals in marketing; Marknadsföring i sociala medier; innehållsanalys; sexuell marknadsföring; könsdiskriminering; skandaler inom marknadsföring;

    Sammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER