Sökning: "könsidentitet skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden könsidentitet skolan.

  1. 1. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  2. 2. A Study on the Perception of Feedback with Varying Sentiment Generated Using a Large Language Model

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josefina Häkkinen; Zaina Ramadan; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Providing high-quality feedback for students is often a time-consuming task that the teaching staff does not have the resources for. Utilizing automatically generated feedback is a potential solution to this problem. When studying automated feedback, it is common to evaluate feedback in regard to students’ performance. LÄS MER

  3. 3. Diskursen om HBTQIA i skolan : Hur bildlärarstudenter pratar om sexualitet och könsidentitet i en bildanalytisk kontext.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tintin Krans Genrup; Linnea Djurfeldt; [2022]
    Nyckelord :discourse; image analysis; LGBTQ; norms; power; student teachers; visual art education; Diskurs; bildanalys; LGBTQ; HBTQIA; normer; makt; lärarstudent; bild; visuell kultur;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to analyse how future art teachers talk about gender identity and sexuality in the context of an image analysis. In order to gather the empirical data used for this paper we sent out a questionnaire to student teachers with art as their primary subject. LÄS MER

  4. 4. Challenge accepted : En forskningsöversikt om att utmana normer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tilda Lexert; Ingrid Landtmanson; [2022]
    Nyckelord :Föreställningar; heteronormativitet; könsidentitet; normer; normkritisk pedagogik; sexualitet; skola; undervisning; utmanande pedagogik;

    Sammanfattning : In Sweden there are several laws about non-discrimination, but statistics shows that people are getting discriminated anyway. This discrimination could be a result of power dynamics and opressing norms. LÄS MER

  5. 5. Att leva som HBTQ+ person i samhället - En studie om hur det är att leva som HBTQ+ person idag i jämförelse med för 20 år sedan

    M1-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Janica Sini Syrjälä Rahmani; [2022]
    Nyckelord :HBTQ ; queer; heteronorm; feminism; genus; könsidentitet; queerteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur HBTQ+ har utvecklats de senaste 20 åren, både ur ett individperspektiv och ur ett samhällsperspektiv. I studien har det ingått fem stycken personer som har blivit intervjuade genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER