Sökning: "könskillnader betyg"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden könskillnader betyg.

  1. 1. Föreningsaktiva pojkar - vinnarna i ämnet idrott och hälsa : En studie om skillnaderna mellan föreningsaktiva och icke föreningsaktiva elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Garcia; Robin Pedersen; [2012]
    Nyckelord :Attityder; föreningsidrott; könskillnader; idrott och hälsa; oorganiserad idrott;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att jämföra hur föreningsaktiva respektive icke föreningsaktiva elever uppfattar ämnet idrott och hälsa i årskurs 9 samt vilken betydelse kön och aktivitetsgrad har för betyget. Skiljer sig attityden till idrott och hälsa i skolan mellan föreningsaktiva och icke föreningsaktiva samt mellan könen? Finns det skillnader i betyg mellan elever med olika aktivitetsnivåer samt mellan könen i ämnet idrott och hälsa? Skiljer sig uppfattningen av tävlingsmomentet inom ämnet idrott och hälsa för föreningsaktiva respektive icke föreningsaktiva, samt om det är någon grupp som gynnas av tävlingen? Hur uppfattar elever i årskurs 9 kraven som ställs inom ämnet idrott och hälsa? Metod För att samla in de data som behövdes för studien användes en kvantitativ enkätmetod. LÄS MER

  2. 2. Vi är iallafall bäst på idrott! – en kvalitativ studie av högstadiepojkars attityder till könsskillnader i skolresultat

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Sender; Daniel Hvistendahl; [2011]
    Nyckelord :Betyg; Essentialism; Genus; Hierarki; Högstadiet; Jämställdhet; Kön; Manlighet; Normkritisk; Pojkar; Skolprestation; Skolresultat; Värdegrund;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att utifrån ett normkritiskt genusperspektiv undersöka attityder hos pojkar – som representanter av det manliga könet – i åttonde klass, med avseende på könsskillnader i skolresultat, både vad det gäller orsaker till och konsekvenser av dessa skillnader. Detta har lett oss till att i vår teoretiska grund lägga fokus på mannen som normbärare i samhället. LÄS MER