Sökning: "könsmönster i förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden könsmönster i förändring.

  1. 1. Fritidslärares aktiva arbete med genus : Att synliggöra normer och värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Hessne; Emelie Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidslärare; Bemötande; Genus; Könsmönster;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares aktiva arbete med genus -        Hur arbetar lärare i fritidshem med genus? -        Hur förhåller sig lärare i fritidshem till genus, såsom könsmönster? Martinsson och Reimers (2020) menar på att den elevenen som inte följer normen av de traditionella könsmönstren är den eleven som blir bestraffad. Eftersom vi utgör vissa handlingar utifrån om det är en pojke eller flicka. LÄS MER

  2. 2. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER

  3. 3. Kvinnan i organiserad brottslighet : Könskategorisering framhåller traditionella könsmönster

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Bernhardsson Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Organiserad brottslighet; aktör; könskategorisering; heteronormativitet; heterosexuella matrisen;

    Sammanfattning : Denna studie har analyserat åtta myndighetsrapporter mellan 2010–2021 som handlar om organiserad brottslighet och undersöker hur kvinnan beskrivs i dokumenten. Syftet är att genom kvalitativ innehållsanalys av dokumenten öka förståelsen för kvinnan i en kriminell samhällsstruktur. LÄS MER

  4. 4. Flickor = Pojkar? : En kritisk diskursanalys om genus i matematikläroböcker för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Richard Dennerby; [2022]
    Nyckelord :Matematik; genus; lärobok; genussystem; normer; kritisk diskursanalys; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två läroböcker inom matematik för årskurs 9, Matte Direkt 9 och Matematik Z, skildrar samhälleliga normer kopplat till genus, samt hur människor i läroböckernas uppgifter gestaltas, för att bidra med fördjupad kunskap inom området. Undervisning inom skolämnet matematik baseras i stor utsträckning på användandet av läroböcker, som fyller en funktion för att reproducera alternativt motarbeta normer. LÄS MER

  5. 5. Könsmönster i elevtexter : En induktiv innehållsanalys av texter skrivna av elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Johanna Silén; [2021]
    Nyckelord :Könsmönster; elevtexter; könsroller; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga de könsmönster som förekommer i texter skrivna av elever i åk 9, samt att se hur många karaktärer av olika kön som texterna innehåller. För att undersöka detta utgick studien från följande frågeställningar:   1.  Vilka könsmönster redovisar elevtexterna?   2. LÄS MER