Sökning: "könsneutralisering"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet könsneutralisering.
1. Genus- och bildkritiskt perspektiv på svenskundervisningens läromedel på mellanstadiet. : - En studie av tre läromedel för årskurs 4 – 6 inom kommunal grundskoleverksamhet i en mindre norrländsk kommun.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna läromedelsstudie genomfördes under vårterminen 2021. Studiens syfte var att synliggöra genusmaktstrukturer i bilder i läromedel för svenskämnet på mellanstadiet, årskurs 4–6, som användes i kommunala grundskolor inom en mindre norrländsk kommun. LÄS MER
2. Youtuberska och bloggarinna : En korpusstudie i huruvida det sker nybildningar med de feminina suffixen -erska och -(ar)inna.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats studerar om de feminina suffixen -erska och -(ar)inna är produktiva, i ett visst material. Med produktiv menas i detta sammanhang att nybildningarna måste innehålla avledningar som inte tidigare använts. LÄS MER
3. Genuspedagogik i media- ett diskursivt slagfält : En diskursanalys av den svenska dags- och kvällspressens framställning av genuspedagogik.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur genuspedagogik framställs i den svenska dags- och kvällspressen under åren 2012-2013. Jag har använt mig av kvalitativ textanalytisk metod och har utifrån en diskursanalytisk ansats analyserat tio artiklar som på olika sätt förhåller sig till genuspedagogik i förskolan. LÄS MER
4. "Det är ju ganska så nytt det här med regnbågsfamiljer" : En kvalitativ studie om arbetssättet kring könsneutralisering och arbetssättet kring synliggörandet av homosexuella relationer på förskolan
Kandidat-uppsats, Förskolepedagogisk forskningSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av arbetssätt kring könsneutralisering och arbetssätt som synliggör homosexuella relationer. Följande frågeställningar har formulerats: • Vilka uppfattningar har förskollärare kring sitt arbete med könsneutralisering? • Vilka uppfattningar har förskollärare kring sitt arbete med att synliggöra homosexuella relationer? För att besvara frågeställningarna har vi valt att göra en kvalitativ studie med semi-strukturerade intervjuer som metod. LÄS MER