Sökning: "könsrelaterade skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden könsrelaterade skillnader.

  1. 1. Kartläggning av fysiskt aktiva unga kvinnor och mäns självskattade stress och livskvalitet : en tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Rebecca Blomqvist; Iris de Ridder; [2024]
    Nyckelord :mental health; physical activity; stress; quality of life; young adults;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga vuxna rapporterar högst grad av psykisk ohälsa jämfört med andra åldersgrupper, och stress är en vanlig orsak till sjukskrivning. Fysisk aktivitet har visats vara en ”skyddande” faktor för psykisk ohälsa, till exempel höjer livskvalitet. Trots detta tycks psykisk ohälsa förekomma även i denna grupp. LÄS MER

  2. 2. Maktobalans i expertsamtal om fotboll : En analys av män och kvinnors möjligheter inom sportjournalistiken till att förhandla om makt under studiosamtal om fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jasmine Ekeberg; Anna Siekas Englundh; [2023]
    Nyckelord :Gender; discourse; football; experts; power; media; gender research; Genus; diskurs; fotboll; experter; makt; medier; genusforskning;

    Sammanfattning : ”Maktobalans i expertsamtal om fotboll” undersöker hur makt förhandlas genom språket i tre olika studiosamtal om fotboll, i vilka både manliga och kvinnliga experter deltar. Studien undersöker hur den manlige experten framställs i jämförelse med den kvinnlige, och om samtalsformerna mellan de olika plattformarna skiljer sig åt eller liknar varandra. LÄS MER

  3. 3. Effekten av influncer marknadsföring på konsumenter : En studie av hur influencer kampanjer påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Charlotte Krönlein; Hanna Kram; [2023]
    Nyckelord :Influencer marknadsföring; köpintention; varumärkeslojalitet; social identitetsteori; electronic word of mouth; Theory of Planned Behavior.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Effekten av Influencer Marknadsföring på konsumenters: En studie av hur influencer kampanjer påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention Nivå C- uppsats, 15 hp Författare Charlotte Krönlein och Hanna Kram Handledare Afshin Afsharipour Examinator Svante Andersson Termin VT 2023 Syfte: Syftet med studien är att förstå effekten av hur influencers medverkan i kampanjer på konsumenters varumärkeslojalitet och köpintention, samt att undersöka eventuella skillnader mellan män och kvinnor i detta sammanhang. Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur mycket influencers medverkan i kampanjer påverkar människors vilja att köpa företagets produkter och hur de bidrar till varumärkeslojalitet, samtidigt som den tar hänsyn till skillnader mellan män och kvinnor. LÄS MER

  4. 4. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER

  5. 5. "Killarna mot tjejerna" : En intervjustudie om grundskoleelevers uppfattningar om jämställdhet på idrottslektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Matilda Sakuth; Hanna Taipale Blombäck; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Könsmönster; Idrott och hälsa; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige finns styrdokumentet läroplanen som föreskriver att under­vis­ningen i skolan ska präglas av jämställdhet och att skolan ska arbeta för att motverka traditionella könsmönster. Trots det visar forskning att idrottslärares uppfattningar om jämställdhet tenderar att grunda sig i ett ideal där manligt är överordnat kvinnligt och en maskulin norm uppmuntras på lektionerna i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER