Sökning: "könsroller barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden könsroller barnlitteratur.

  1. 1. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liljegren; Agnes Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsroll; normer; skönlitterära barnböcker;

    Sammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  2. 2. Medvetna val : Rosa, blått och allt däremellan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Erixon; [2023]
    Nyckelord :genus; huvudkaraktär; barnlitteratur; svenska; stereotyper; könsroller; könsuttryck; maskulint; feminint; identitetsskapande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter oberoende av deras könstillhörighet samt att aktivt verka för jämställdhet. Det är därför av stor vikt att pedagoger reflekterar över vilka normer som framställs i skolan och hur det går att arbeta för att motarbeta reproduktion av dessa. LÄS MER

  3. 3. “Jag vill bestämma!” : En kvalitativ text och bildanalys av bokserien Bosse och Bella

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Aida Voca; Linnéa Munkbo; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; barnlitteratur; egenskaper; yttre attribut; könstereotypa; könsroller; karaktärer;

    Sammanfattning : I studien som har gjorts har syftet varit att undersöka hur genus framställs i barnlitteratur, där studien har utgått från tre barnböcker från en bokserie som är anpassad för barn mellan tre och sex år. Dessa barnböcker har analyserat utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Det gäller att vara en förebild för barnen” : En studie om fem förskollärares syn på uppdraget att motverka könsmönster i förskolan och hur de i relation till det uppdraget resonerar i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Osbeck; Jenny Fjärdsmans; [2022]
    Nyckelord :Genus; förskola; könsroller; subjektskapande; normer; barnböcker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka synsätt det finns bland förskollärare att se på uppdraget att motverka könsmönster, samt hur de i relation till det uppdraget resonerar vid val av barnlitteratur. I studien används feministisk poststrukturalism som teoretiskt perspektiv samt begreppen normer, subjektskapande och positionering för att analysera materialet. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie av Katarina Taikons berättelser Katitzi och Katitzi och Swing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Hammergård Rosell; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; könsroller; jämställdhet; alla människors lika värde; solidaritet mellan människor; mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Följande studie är gjord utifrån en kvalitativ textanalys på två av Katarina Taikons uppmärksammade berättelser om den romska flickan Katitzi. Berättelserna Katitzi och Katitzi och Swing (Taikon, 2015) har analyserats dels utifrån läroplanen för grundskolan och dess värdegrund (Skolverket, 2019, s. LÄS MER