Sökning: "könsroller i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 207 uppsatser innehållade orden könsroller i förskolan.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Hagberg; Fanny Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; genus; identitet; jämställdhet; pedagogisk dokumentation; utveckling.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. En könsneutral förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Fatoumata Nian Johansson; Hanna Holmesson; [2023]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; förskola; genus; könsroller; normkritik; språkligt bemötande;

    Sammanfattning : Abstract Denna observationsstudie har som syfte att med utgångspunkt i feministisk poststrukturalistisk teori undersöka pedagogers språkliga bemötande i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Studiens syfte besvaras utifrån frågeställningarna: Hur bemöter pedagoger flickor och pojkar olika utifrån ett genusteoretiskt perspektiv? Hur synliggörs eventuella skillnader i hur pedagoger bemöter barn (i förskolan) baserat på deras ålder och kön? Frågeställningarna besvaras med hjälp av Butlers genusteori (2007) som utgör en del av det feministiska poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER

  3. 3. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i samhällskunskap : En kvalitativ studie av boken Björnstads didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ida Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Identity creation; gender and gender roles; status; social studies; didactic potential; fiction; Identitetsskapande; genus och könsroller; status; samhällskunskap; didaktisk potential; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Hösten 2020 beslutade Sveriges riksdag att sex- och samlevnadsundervisning ska vara ett examensmålen för alla lärarutbildningar (från förskolan och upp till gymnasiet) från hösten 2021 för lärarutbildningarna vara sexualundervisningen. Men beslutet redogör inte hur det ska gå till, eller vilket/vilka kunskapsmål i kursplanerna som omfattas. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares förhållningssätt till genus i förskolan : Barn och vårdnadshavares inkludering i arbetet med genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marcus Reingård; Maryam Anwari; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Förhållningssätt; Genus; Jämställdhet; Kön; Vårdnadshavare; Barn; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus, det vill säga hur de arbetar med ämnet samt om barn och vårdnadshavare är inkluderade i detta, eller om det enbart är mellan personal. Genus är ett viktigt ämne som berör alla individer, och det är betydelsefullt om barn tidigt får möjligheter att möta och utveckla kunskaper om ämnet. LÄS MER