Sökning: "könsroller i framtiden"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden könsroller i framtiden.

  1. 1. Insatser utifrån behov eller kön? : En kvalitativ studie om brottsförebyggande arbete för kvinnor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kei Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Criminal justice; Gender; Women offenders; Brottsförebyggande arbete; Genus; Kriminalvård; Kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie har varit att undersöka hur yrkesverksamma inom Kriminalvården arbetar med kvinnliga klienter för att förebygga återfall i kriminalitet samt fortsatt brottslighet. Studien har baserats på tre kvalitativa semistrukturerade intervjuer med yrkesverksamma inom Kriminalvården, samtliga kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Barbie och Representation av Kvinnor : En narrativ och semiotisk visuell analys av femininitet i Barbiefilm.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Eckernäs; [2021]
    Nyckelord :Gender; Barbie; Mattel; representation; femininem gender roles; stereotypes; hyperfemininity; Barbie Princess Adventure; gender difference; postfeminism; feminism; animated movie; Genus; Barbie; Mattel; representation; femininitet; könsroller; stereotyper; hyperfemininitet; Barbie Princess Adventure; genusskillnader; postfeminism; feminism; animerad film;

    Sammanfattning : Denna undersökning granskar hur representationen av de kvinnliga karaktärerna sker i Barbiefilmen Barbie Princess Adventure (2020). Granskningen genomfördes genom två separata analyser, en narrativ analys av filmen och en semiotisk visuell analys av de kvinnliga karaktärerna. LÄS MER

  3. 3. Kan man köpa sig en ny mansroll?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Sellin; Malin Larsson; [2021]
    Nyckelord :hegemonic masculinity; gender stereotypes; counter-stereotypes; advertisement; cause related marketing; consumer behaviour; identity creation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reklam existerar i nästan alla människors liv och företag kan genom sin marknadsföring vara en bidragande faktor till vilka normer som accepteras av samhället. Att undersöka attityder kring hur reklam kan påverka män och kvinnors identitet är således relevant eftersom vi lever i en konsumentkultur där kommersiella resurser är med och skapar våra identiteter. LÄS MER

  4. 4. ”Det är våra olikheter som gör oss unika” : En studie om hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijana Matos; [2021]
    Nyckelord :bilderböcker; genus; könsstereotyper; kvalitativ textanalys; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar/män och flickor/kvinnor framställs i bilderböcker under 1900-talet och 2000-talet, samt hur de utvalda bilderböckerna inom förskolan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Agneta Edwards (2008) och Lena Kåreland (2001) hävdar att bilderböcker återspeglar samhällets syn på vad som betraktas som pojkigt och flickigt. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarnas uppfattning om jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Gunnarsson; Doris Hernandez Campos; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förväntningar; Jämställdhet; Könsroller; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarnas uppfattning om jämställdhet i förskolan. Detta undersöktes genom individuella intervjuer med sju förskollärare på tre olika förskolor i Gävleborgs län och i Stockholms län. LÄS MER