Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  2. 2. Titta på Muhammeds dotter! : -en kvalitativ studie om kvinnans roll i den kurdiska kulturen.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Mari Humaloja Olsson; [2019]
    Nyckelord :gender roles; honordiscourse; norms; identities; violent capital; nation-building; könsroller; hedersdiskurs; normer; identiteter; våldskapital; nationsbyggande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur kurdiska kvinnor rekonstruerar könsroller, normer och värderingar i spänningsfältet mellan den kurdiska kulturen och det svenska samhället utifrån en hedersdiskurs. Utifrån syftet har studien diskursanalys som metod och teori med stora, och stundtals nationella, diskurser i fokus. LÄS MER

  3. 3. En kvantitativ innehållsanalys över hur muslimska kvinnor framställs i webbtidningarna Dagens Nyheter och The Guardian

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Perisan Kevci; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur muslimska kvinnor framställs i digitala dagstidningarna Dagens Nyheter och engelska The Guardian. För att kunna genomföra denna studie valde jag att använda mig av kvantitativ innehållsanalys där jag efter vissa kriterier valde ut 51 artiklar från The Guardian och 49 artiklar från Dagens Nyheter. LÄS MER

  4. 4. När ord målar bilder : En komparativ läroboksanalys av islam och buddhism

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Daniel Rönnegård; [2016]
    Nyckelord :buddhism; islam; innehållsanalys; läroboksanalys; orientalism; konflikt; könsroller; sexualitet;

    Sammanfattning : Western scholars have since the colonial times been gathering knowledge about religious expressions outside the Western context. Representation of the “orient” have been widely influenced by the Western world’s interests and perceptions. Research today shows that Swedes tends to have fragmented attitudes towards various religions. LÄS MER

  5. 5. Min kvinna - en kvalitativ intervjustudie om muslimska mäns syn på kvinnan och könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Helena Kvist; Josefin Sunesson; [2014]
    Nyckelord :feminism; islam; Koranen; kvinnosyn; könsroller; Sverige; äktenskap; gender roles; the Qur an; view of women; marriage; Sweden;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelsen för islamiskt grundade värderingar om könsroller, genom att undersöka muslimska mäns kvinnosyn och förväntningar på kvinnan som framtida hustru. Intervjuer med åtta muslimska män besvarar frågeställningar kring förväntningar på kvinnan, könsroller och äktenskapet. LÄS MER