Sökning: "könsroller teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden könsroller teknik.

  1. 1. Begränsade val eller oändliga möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wilma Karlsson; Emmy Stina le Grand; Tove Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Gender; Children’s clothing; Aesthetics; Gender typed clothing; Identity; Parents consumption; Genus; Barnkläder; Estetik; Könskodade kläder; Identitet; Föräldrars konsumtion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER

  2. 2. Gendered Career : A Case Study of Women and Career Advancement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Isabella Davéus; Wilma Schening; [2023]
    Nyckelord :Career; Career Advancement Gender Equality; Organizations; Women.; Karriär; Karriärsutveckling; Jämställdhet; Organisation; Kvinnor.;

    Sammanfattning : The manufacturing industry has reported gender equality issues, both in relation to the underrepresentation of female employees within the industry as a whole and in managerial positions as well as the abindant existence of gendered roles and stereotypes. As a result of gender inequalities, women employees face difficulties advancing in their career. LÄS MER

  3. 3. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  4. 4. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fay van Tussenbroek; [2023]
    Nyckelord :implicit attitudes; explicit attitudes; gender stereotypes; STEM; HEED;

    Sammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER

  5. 5. Att främja flickors intresse för teknik i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar för att skapa intresse för teknik och hur de arbetar genusmedvetet i teknikämnet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Richard Johansson; [2023]
    Nyckelord :Genus; flickors intresse; mellanstadiet; gruppkonstellationer; genusmedvetenhet; teknik;

    Sammanfattning : Studien har haft som syfte att utifrån en kvalitativ metod undersöka hur lärare i teknik i årskurs 4–6 planerar och genomför sin undervisning för att främja elevers, och särskilt flickors intresse för teknikämnet. Studien syftar även till att få kunskap om lärare i teknikämnet arbetar genusmedvetet och hur de beskriver sina egna kunskaper om jämställdhet och genusfrågor. LÄS MER