Sökning: "könsroller teknik"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden könsroller teknik.
1. Begränsade val eller oändliga möjligheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER
2. Gendered Career : A Case Study of Women and Career Advancement
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The manufacturing industry has reported gender equality issues, both in relation to the underrepresentation of female employees within the industry as a whole and in managerial positions as well as the abindant existence of gendered roles and stereotypes. As a result of gender inequalities, women employees face difficulties advancing in their career. LÄS MER
3. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER
4. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER
5. Att främja flickors intresse för teknik i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar för att skapa intresse för teknik och hur de arbetar genusmedvetet i teknikämnet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studien har haft som syfte att utifrån en kvalitativ metod undersöka hur lärare i teknik i årskurs 4–6 planerar och genomför sin undervisning för att främja elevers, och särskilt flickors intresse för teknikämnet. Studien syftar även till att få kunskap om lärare i teknikämnet arbetar genusmedvetet och hur de beskriver sina egna kunskaper om jämställdhet och genusfrågor. LÄS MER