Sökning: "könsskillnader gymnasieskola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden könsskillnader gymnasieskola.

  1. 1. HUR SER POJKARS OCH FLICKORS MÅENDE UT NÄR DET KOMMER TILL ÅNGEST OCH DEPRESSION? : Och finns det eventuellt några skillnader?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Almer Brodde; [2023]
    Nyckelord :Ångest; depression; gymnasieungdomar; skärmtid; stillasittande; könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om det bland gymnasieungdomar finns en skillnad mellan flickor och pojkars mående när det kommer till ångest och depression, samt att se om deras vanor skiljer sig åt när det gäller stillasittande och skärmtid. Studien omfattade 145 elever på en gymnasieskola i Jämtland vilka fick svara på en rad frågor om sitt mående och livsstil. LÄS MER

  2. 2. Prokrastinering : En studie ämnad att undersöka sambandet mellan kön och self-efficacy på svenska gymnasieelevers prokrastinering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jonna Svensson; Tyra Thomasson; [2023]
    Nyckelord :Prokrastinering; self-efficacy; kön; gymnasieelever; Sverige;

    Sammanfattning : Prokrastinering är ett problem inom skolvärlden som förefaller globalt. Tidigare forskning visar att prokrastinering förekommer på alla nivåer av utbildning, där olika studier påvisar olika typer av könsskillnader kring vilket av könen som prokrastinerar mer eller mindre än det andra. LÄS MER

  3. 3. En kvantitativ studie om sambandet mellan stress och sammanhang bland svenska gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jeanna Eklund; Tim Paulsson; [2022]
    Nyckelord :stress; sense of coherence; Perceived Stress Scale; SOC; high school students; stress; känsla av sammanhang; Perceived Stress Scale; KASAM; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det förelåg ett samband mellan stress och känsla av sammanhang (KASAM) bland svenska gymnasieelever. Avsikten var också att undersöka om flickors högre stress var relaterad till KASAM. LÄS MER

  4. 4. Jämställdhet i ensembleundervisning : En kvalitativ studie om genusmönster i ensembleundervisning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Isaak Zhorobaev; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; genusmönster; ensemble;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur ensemblelärare vid estetiska programmet på gymnasiet uppfattar begreppet genus och integrerar jämställdhet i ensembleundervisningen. Studien har fokuserat på två kön, nämligen tjejer och killar, vilket inte betyder att uppsatsens innehåll förnekar existensen av flera kön. LÄS MER

  5. 5. "Att komma för sent, så tidigt som möjligt" : En kvantitativ undersökning om ungdomar och deras uppfattning om ANDT-preventiva insatser i skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emma Alzén; Jennifer Andersson; [2020]
    Nyckelord :Prevention; ANDT; skola; risk- och skyddsfaktorer; könsskillnader;

    Sammanfattning : Substansanvändning hos ungdomar är ett socialt samhällsproblem som har funnits sedan länge. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur eleverna på en gymnasieskola uppfattar olika preventiva insatser mot användningen av alkohol, narkotika doping och tobak. LÄS MER