Sökning: "könsskillnader i läsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden könsskillnader i läsförmåga.

  1. 1. Elevers läsförmåga och skillnader mellan pojkar och flickor : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johan Jansson; Charlotta Szewczyk; [2022]
    Nyckelord :läsutveckling; pojkar; flickor; PISA-undersökningar; könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att lyfta fram forskning som visar på skillnader i läsutveckling mellan pojkar och flickor. Detta görs utifrån frågeställningarna: Vad säger forskningen om elevers läsförmåga? Finns det skillnader mellan pojkar och flickors läsförmåga? Vilka faktorer kan bidra till dessa skillnader? De artiklar vi har valt ut för kunskapsöversikten har vi hittat i databasen ERIC (ProQuest). LÄS MER

  2. 2. Jämställd läsförmåga? : En studie av Helsingborgsmodellen för läsinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mikaela Vennefjord; [2021]
    Nyckelord :Genus; struktur; könsskillnader; måluppfyllelse; läsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om Helsingborgsmodellen kunde påvisas leda till utjämning av könsskillnader i måluppfyllelse i läsinlärning för elever i årskurs 1–3. Kvalitativa metoder har använts till insamling, där tre semistrukturerade intervjuer utgjort den främsta källan och färdiga sammanställningar av provresultat från de nationella proven använts som tillägg. LÄS MER

  3. 3. Attityd! Grundläggande för elevers läsvanor : En litteraturstudie om pojkars och flickors attityder till läsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Ek; Olivia Johansson; [2018]
    Nyckelord :attityd; läsning; könstillhörighet; läsvanor; hemmiljö;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns könsskillnader i förhållande till elevers läsvanor och läsresultat. Med detta som utgångspunkt är syftet att genom en litteraturstudie undersöka sambandet mellan könstillhörighet och elevers attityder till läsning genom att besvara två frågeställningar: Vad säger didaktisk forskning om elevers attityder till läsning? och Vilka faktorer påverkar enligt didaktisk forskning pojkars och flickors attityder till läsning? Forskning visar dessutom att det finns ett samband mellan positiva attityder till läsning och goda resultat i läsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Pojkars och flickors läsning : En litteraturstudie om pojkars och flickors läsförmåga, läsintressen och läsvanor

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteratur

    Författare :Lisa Perneby; Olivia Edinius; [2017]
    Nyckelord :läsning; internationella läsundersökningar; läsförmåga; läsvanor; genus;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att redogöra för vad forskningen säger om pojkars och flickors läsförmåga, läsvanor och läsintresse samt vilka skillnader som finns mellan könen. Syftet med litteraturstudien är även att belysa eventuella skillnader mellan pojkars och flickors läsning och vad dessa skillnader beror på. LÄS MER

  5. 5. Vad har hänt med pojkars läsning? : En sammanställning av svenska pojkars resultat i internationella läsförståelseundersökningar

    M1-uppsats,

    Författare :Isak Petersson; [2014]
    Nyckelord :reading; reading competence; boys’ reading; the gender gap; boys’ underachievement; PISA; PIRLS; OECD; IEA; reading attitudes; gender differences in reading; PISA 2012; läsning; läsande; läsförståelse; läsförmåga; pojkars läsning; pojkars underprestation; OECD; IEA; PISA; PIRLS; PISA 2012; läsattityder; könsskillnader i läsförmåga;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar sammanställa resultat från de internationella jämförelser av elevers läsförståelsekunskaper som Sverige deltagit i, med särskilt fokus på svenska pojkars prestationer i dessa undersökningar. Studiens syfte är att undersöka vilka trender som går att skönja i pojkars läsning, och analysera hur skillnader mellan svenska pojkar och flickors läsning ter sig över tid. LÄS MER