Sökning: "könsskillnader i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden könsskillnader i matematik.

  1. 1. Elevers attityder gentemot matematik : könsskillnader och påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Blomqvist; Clara Martinsson; [2023]
    Nyckelord :matematik; attityder; kön; grundskoleelever;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to compile and analyze what international researchers say about pupils' attitudes toward mathematics in elementary school. Furthermore, the purpose of the literature review is to investigate whether there are gender differences in the attitudes toward mathematics. LÄS MER

  2. 2. Matematikångest i F-3 - forskning och faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Felicity Thursby; Ina Askolin; [2023]
    Nyckelord :Könsskillnader; matematik; matematikångest; prestation; relationell förståelse; undervisning;

    Sammanfattning : Matematikångest är ett område som väckt intresse för oss då vi båda observerat denna ångest hos elever under vår verksamhetsförlagda utbildning. I denna kunskapsöversikt var syftet att ta reda på vad forskning säger om relationen mellan matematikångest och prestation samt vilka faktorer som kan bidra till att matematikångest uppstår. LÄS MER

  3. 3. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Elevers självuppfattning i matematik : Hur är elevers självuppfattning och deras prestationer i matematikämnet relaterade till varandra?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Vadebo; Denise Arturson; Ebba Andersson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; självuppfattning självbild; självförtroende; självkänsla och självmotivation och årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka och analysera tidigare forskning angående de eventuella samband som kan finnas mellan elevers självuppfattning och deras prestationer, i kärnämnet matematik. För att kunna besvara vår forskningsfråga har vi granskat tidigare forskningsresultat kring självuppfattningens effekter inom matematikämnet. LÄS MER

  5. 5. En kunskapsöversikt om könsskillnader i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Altergren; Emma-Karin Matsson; [2021]
    Nyckelord :pojkar; flickor; matematik; skillnader; prestation; ångest; könsstereotyper; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att belysa hur forskningen förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematikämnet för grundskolans F-3. Syftet med vår uppsats är också att titta på forskning med koppling till det centrala och återkommande begreppet “mathematics achievement”, prestation inom matematik. LÄS MER