Sökning: "könsskillnader i språket"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden könsskillnader i språket.

  1. 1. "Om jag var Siri..." : En empirisk studie om pojkar och flickors text- och bildtolkning enskilt och i grupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Max Nilsson; Julia Rydkvist; [2022]
    Nyckelord :literary discussion; literary understanding; gender differences; picture comprehension; group dynamics; litteratursamtal; textförståelse; könsskillnader; bildförståelse; gruppdynamik;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur pojkar och flickor enskilt tolkar och i grupp diskuterar kring text- och normorienterande frågor, om sambandet mellan text och bild, deras innehåll och vad de kan förmedla. Det empiriska arbetet genomfördes genom observationer av litteratursamtalmed elever i årskurs 2. LÄS MER

  2. 2. Socialt nedbrytande beteende eller symptom på autism? En kritisk studie av hur normer kring neuropsykiatrisk funktion påverkar domstolarnas bedömning av ”socialt nedbrytande beteende” som symtom på autism enligt LVU 3§

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Aili Cherp; [2022]
    Nyckelord :Socialrätt; LVU 3§; socialt nedbrytande beteende; psykisk störning; tvångsvård; neuropsykiatrisk; funktionsnedsättning; NPF; autism; ADHD; kritisk metod; kritiskt funktionalitetsteori Social and welfare law; socially destructive behavior; mental disorder; forced custody; neuropsychiatric disorder; critical method; critical disorder theory; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The essay aims to problematize the view of autism in Sweden's law of compulsory care. According to The Care of Young Persons Act (LVU) 3§, young people can be forced into custody for “socially destructive behavior,” which refers to the destruction of fundamental social norms. LÄS MER

  3. 3. Differences in Applying the Terms “Sex” and “Gender” Across Scientific Authors Active in English and Non-English Speaking Countries

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Rebecca Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Cognitive science; sex; gender; sex differences; language; English; Kognitionsvetenskap; könsskillnader; språk; lingvistik; engelska;

    Sammanfattning : The aim of this present study was to examine whether scientific authors active in English-speaking countries differ from those in non-English-speaking countries in their use of the terms ‘sex’ and ‘gender’. Based on earlier science, findings have shown that the first language (L1) and second language (L2) differ in the neural processes of the brain and working memory. LÄS MER

  4. 4. Gendered learning differences : A study of differences between boys' and girls' learning in the English classroom

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bafrin Shaqlawai; [2020]
    Nyckelord :Inlärningsskillnader; pojkar och flickors lärande; engelska;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med den här undersökningen är att identifiera skillnader i strategier pojkar och flickor använder för att förbättra sina kunskaper i det engelska språket. Frågeställningarna är dels för att ta reda på om det finns skillnader mellan pojkar och flickor i hur de lär sig engelska samt att se om dessa skillnader kan kompenseras inom skolan. LÄS MER

  5. 5. Att uppmärksamma könsroller i den visuella världen : En genusanalys av fokalisering och genuslekt i tv-serien 13 Reasons Why ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Masculinity; femininity; didactics; sex roles; gender; 13 Reasons Why; focalization; genderlect; Maskulinitet; femininitet; didaktik; könsroller; genus; 13 Reasons Why; fokalisering; genuslekt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Maria Nikolajevas feministiska narratologi uppmärksamma och undersöka stereotypa könsroller i serien 13 Reasons Why. Dessa stereotypa könsroller analyseras med hjälp av en genusteori kring det sociala könet som socialt konstruerat som feminina och maskulina karaktärsdrag. LÄS MER