Sökning: "könsskillnader i språkutveckling hos barn"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden könsskillnader i språkutveckling hos barn.
1. Finns det samband mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd hos barn i årskurs två? : Finns det skillnader i pojkar och flickors fonologiska medvetenhet och expressiva ordförråd?
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Fonologisk medvetenhet och det expressiva ordförrådet är viktiga delar av barns språkutveckling. Studier har tidigare undersökt sambanden mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd men det har varit svårt att fastställa hur sambandet ser ut. LÄS MER
2. Manliga och kvinnliga vårdnadshavares kommunikation med sitt barn : Undersökning av talspråksmiljön hos barn i åldrarna 12–30 månader med LENA™
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : The language ability starts to develop before birth and the language and speech environment of toddlers has been found to be of significant importance for the further development of language acquisition. Earlier studies have shown that female caregivers talk more with toddlers compared with male caregivers. LÄS MER
3. Fonologi hos svenska 5- och 6-åringar med typisk språkutveckling : Referensmaterial till det fonologiska testmaterialet LINUS
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/HälsouniversitetetSammanfattning : A new phonological test, LINUS, for Swedish-speaking children between the ages of three and seven, has been developed at the speech and language pathology department at Linköping University. The aim of the present study was to create a reference manual for the long version of the new test. LÄS MER
4. "Vilka bilar är lika stora?" : insamling av referensdata för språkförståelse med hjälp av bedömningsmaterialet Sofialådan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LogopediSammanfattning : I denna studie har insamling av referensdata över språkförståelse hos treåringar med typisk språkutveckling genomförts. Till detta har bedömningsmaterialet Sofialådan (Westerlund & Öfverholm-Engström, 1995) använts. Sofialådan bygger som flera andra språkförståelsematerial på den s.k. LÄS MER