Sökning: "könsskillnader skolan betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden könsskillnader skolan betyg.

  1. 1. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Skolstress i grundskolan : Studie- och yrkesvägledares arbete och upplevelser kring elevers skolstress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Carles; Susanne Lindström; [2022]
    Nyckelord :Skolstress; studie- och yrkesvägledare; elevhälsoteam; grundskola; coping;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån studie- och yrkesvägledares upplevelser och erfarenheter utveckla kunskap om elevers skolstress i årskurs 7 – 9. Under rubriken bakgrund gör vi en genomgång av begreppet skolstress samt presenterar underlag till att psykisk ohälsa har ökat bland barn och ungdomar och att de ökade kraven i skolan tillsammans med ett ökat utbildningskrav är en bidragande faktor. LÄS MER

  3. 3. Nationella proven i geografi : En studie om könsskillnader gällande uppgiftsformat, förmåga och slutbetyg.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Sandra Kuusinen; [2018]
    Nyckelord :Könsskillnader; geografi; nationella proven; uppgiftsformat; förmåga.;

    Sammanfattning : Studien handlar om likheter och skillnader mellan pojkar och flickor i olika uppgiftsformat och förmågor som testas i nationella proven i geografi, och till viss del även om slutbetygen, där flickorna under många år presterat bättre. Materialet är stort och består av tio procent av alla deltagare mellan åren 2013-2017 som skrivit nationella proven i geografi, och ger information på individnivå om kön och betyg på varje uppgift. LÄS MER

  4. 4. Varför presterar pojkar sämre i skolan än flickor

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Törnert Roger; [2018]
    Nyckelord :Dominerande klass; maskulinitet; individualisering; könsskillnader; skolprestationer; hegemonisk maskulinitet; antipluggkultur.;

    Sammanfattning : Uppsatsens övergripande syfte är att förstå varför pojkars studieprestationer sjunkit i förhållande till flickorna under senare tid på studieförberedande program. Syftet besvaras främst genom en litteraturstudie av aktuell forskning på området. LÄS MER

  5. 5. Påverkar lärares emotionella intelligens elevers prestationsmotivation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Matilda Andersson; Nicolas Månsson; [2015]
    Nyckelord :Prestationsmotivation; emotionell intelligens; lärare; elev; relation; Social Sciences;

    Sammanfattning : En viktig faktor i elevens lärande är läraren och dennes egenskaper i att vara bemötande, tillåtande och strukturerad, som visar sig ha ett samband med elevens motivation. En annan faktor kan vara lärarens förmåga att se, förstå och lämpligt reagera på elevens känslor. LÄS MER