Sökning: "könssocialisation"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade ordet könssocialisation.

  1. 6. En könad praktik? -En kvalitativ studie om hur förskolepedagogers interaktioner med barnen på förskolanreproducerar samhälleliga könsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Christine Basher; Louise Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender differences; equality; preschool educators; preschool; Kön; könsskillnader; jämlikhet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : As an institution, the preschool shall contribute to an active education of democracy andequality. Preschool educators are important intermediaries within the educational system andtheir work shall contribute to a democratic environment. LÄS MER

  2. 7. Vart tog alla snögummor vägen? : En kvalitativ studie om genusneutral pedagogik i förskolan och jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mirtha Casselbrant; [2018]
    Nyckelord :Genus; genusneutral pedagogik; kön; könsnormer; socialisation; könssocialisation; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förhållandet mellan genusneutral pedagogik i förskolan och jämställdhet samt hur denna pedagogik ämnas påverka olika könsnormer och beteendemönster hos barn i förskoleålder. Uppsatsens frågeställningar riktades till att fånga hur pedagoger förhåller sig till sambandet mellan genusneutral pedagogik och jämställdhet samt hur de upplever att genuspedagogiken påverkar förskolebarns könsstereotypa normer och attityder. LÄS MER

  3. 8. “Älska dig själv, men glöm inte sminket…” En kvalitativ studie av tidningen Julias innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Andreasson; Julia Clausén; [2014-08-26]
    Nyckelord :Tidningen Julia; könssocialisation; heteronorm;

    Sammanfattning : Titel: “Älska dig själv, men glöm inte sminket…” En kvalitativ studie av tidningen Julias innehåll Författare: Emma Andreasson och Julia Clausén Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 41 sidor Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete. Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) Göteborgs universitet. LÄS MER

  4. 9. Hur och med vad leker flickor och pojkar i förskolan? En komparativ kvalitativ studie om barns lek och deras val av material i Sverige och i Bosnien-Hercegovina

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cerima Hurtic Ahmetasevic; [2014]
    Nyckelord :Genus; Könssocialisation; Könsroller; kvinnligt; Könsrollsförväntningar; Könsstereotypiskt material; Manligt; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en komparativ studie och undersöka vilken typ av material barn på två förskolor i två länder använder sig av och hur de använder material i sin lek. Förskolorna ligger i Sverige och Bosnien-Hercegovina. Metoden bestod av observationer i de två förskolorna och pågick i fyra dagar i varje förskola. LÄS MER

  5. 10. Barnlitteraturens makt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Holmqvist; Nadja Nurmio; [2012]
    Nyckelord :Makt; barnlitteratur; förskola; intersektionalitet; genus; könssocialistaion; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att beskriva, analysera och diskutera tre barnböcker som är vanligt förekommande i den förskola som ingår i studien. Utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöks och tolkas hur makt konstrueras genom att samverka mellan olika identitetskategorier som kön, ålder, klass, etnicitet och funktionsnedsättning i den valda barnlitteraturen. LÄS MER