Sökning: "könsstereotyp"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade ordet könsstereotyp.

  1. 16. ”Tyst Ko!” sa Kråkan till Mamma Mu : En studie av fem bilderböcker med djur och icke-mänskliga karaktärer ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Malmkvist; Julia Risberg; [2020]
    Nyckelord :children’s literature; children s books; gender; gender roles.; Kön; genus; genusperspektiv; bilderbok; könsstereotyp; bild- och textanalys; könsroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att analysera hur genus framställs i några utvalda bilderböcker som har djur och icke-mänskliga karaktärer. En bakgrund till genomförandet av studien är läroplanen för förskolans (2018, s. 7) skrivningar om att motverka könsmönster bland barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 17. Den stereotypa skolprestationen : En kvantitativ studie om killars underprestationer i skolan kopplat till könsstereotypa uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Tilda Rolands; Johanna Åkman Gesteby; [2020]
    Nyckelord :Genussystem; Maskulinitet; Underprestation; Skolprestation; Könsstereotyper och Jämlikhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om den generella bilden av vad som är manligt och kvinnligt kodat i skolans kontext samt undersöka vad killar i olika prestationskategorier anser vara manligt och kvinnligt. Därigenom vill vi bidra till en djupare förståelse av den mindre jämlika utbildning som är grundad i pojkars underprestationer i skolan. LÄS MER

  3. 18. Tidningen Journalistens porträttering av kvinnan och mannen : En kvantitativ innehållsanalys och retorisk bildanalys av tidningen Journalistens personporträtt ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Martina Danielsson; Linnea Lindkvist; [2019]
    Nyckelord :Genus; Journalist; Jämförelse; Kön; Könsstereotyp; Personporträtt;

    Sammanfattning : Genus är en del av en inlärningsprocess som startar redan vid födseln. Det vi lärt oss påverkar våra uppfattningar och beteenden. Vilket i sin tur också påverkar hur en journalist gestaltar respektive kön. Vi påverkas dagligen av hur män och kvinnor porträtteras i medier. LÄS MER

  4. 19. "Bilar är coola och tjejer vill bara ha fina saker" : - En intervjustudie om barns föreställningar om könsnormer och begränsningar i en svensk förskola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Towe Linnér; Erika Wirblad; [2019]
    Nyckelord :Begränsning; femininitet; förskola; könsnorm; könsregim; könsstereotyp; leksak; maskulinitet.;

    Sammanfattning : Studien har genomförts för att undersöka barns föreställningar om könsnormer kring leksaker samt om de känner sig begränsade i förskolan på grund av kön. Studien är tidsaktuell och relevant i och med den nya revideringen i läroplanen för förskolan där det skrivs fram att könsmönster kan begränsa barns chans till utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 20. Byggarbetare eller barnskötare?- En kvalitativ undersökning om studie- och yrkesvägledares syn på den könssegregerade arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Jönsson; Marie Rinne; [2019]
    Nyckelord :Intresse; Könssegregerad arbetsmarknad; könsstereotyp; Studie- och yrkesval; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER