Sökning: "könsuppdelad idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden könsuppdelad idrott.

  1. 1. ”Könsskillnader kan ej pratas bort” : Gymnastiklärarnas argumentering kring samundervisning i Tidskrift i gymnastik, 1968–1980.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Balkevärn Mikaela; [2020]
    Nyckelord :Historia; samundervisning; idrott och hälsa; genus;

    Sammanfattning : Att särskilja könen vid undervisning är en debatt som sträcker sig långt tillbaka. Studier påvisar hur komplex frågan är utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Det påvisas å ena sidan att samkönade undervisningssituationer gynnar flickor i deras lärande och självständighet. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares syn på könsuppdelad idrottsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hampus Hansen; [2019]
    Nyckelord :genus; grundskola; idrottsundervisning; könsblandad; könsuppdelad; lärare; skola; skolverket; undervisning;

    Sammanfattning : Fram till Lgr 80 var idrottslektionerna fortfarande uppdelade mellan könen, men det har sedermera ändrats allt eftersom lagstiftningen förändrats och då med tanke på likvärdig utbildning är ett centralt begrepp inom skolan idag. Men i och med det numer är så att friskolor dyker upp så har denna förändring i vissa fall tagit ett steg tillbaka och det förekommer lektioner i ämnet idrott och hälsa där tjejer är för sig och killar för sig. LÄS MER

  3. 3. Ska vi ha idrott ihop? Ja, nej eller kanske? : En studie av gymnasieelevers uppfattning om sam- respektive könsuppdelad undervisning i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Robin Westring; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & frågeställningar Idag finns det inget krav på vilken undervisningsform som skall användas i ämnet idrott och hälsa vilket ger läraren stor möjlighet till att ändra utefter vad hen ser som mest lämpligt och mest gynnande för eleverna. För att göra detta enklare för idrottsläraren är det viktigt att få elevernas perspektiv och få veta hur de ser på olika undervisningsformer. LÄS MER

  4. 4. Uppdelat eller tillsammans? : En kvantitativ studie om hur gymnasieelever ser på nivåuppdelad och könsuppdelad undervisning i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnéa Fahgén; [2017]
    Nyckelord :Samundervisning; könsuppdelning; nivåuppdelning; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur gymnasieelever ser på könsuppdelad och nivåindelad undervisning i idrott och hälsa. Frågorna som skulle besvaras var hur elevernas syn är på könsuppdelad och nivåindelad undervisning i stort samt om synen skiljer sig mellan kön, årskurs och egen upplevd ämneskompetens. LÄS MER

  5. 5. Likvärdighet mellan könen i idrott och hälsa : En undersökning om hur lärare och elever uppfattar likvärdigheten mellan könen i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Staffan Bergström; [2014]
    Nyckelord :Likvärdighet; likvärdig undervisning; idrott och hälsa; genus; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur likvärdigheten ser ut i idrott och hälsa och huruvida det finns moment eller arbetssätt som är mer eller mindre likvärdiga mellan könen. Studien strävar också efter att undersöka hur både elever och lärare ser på likvärdigheten och hur den skapas i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER