Sökning: "köp av design"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden köp av design.

  1. 1. Hjälmbelysning för cyklister

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Wilma Labor; Sabina Rydén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Företaget Bookman Urban Visibility ville undersöka om det fanns ett behov för att addera en cykellampa, speciellt anpassad till elcyklar till deras produktportfölj. I och med elcyklisternas ökande antal i den urbana stadsmiljön ville Bookman Urban Visibility undersöka marknaden för att se om det både fanns en marknad för elcykellampor, och på vilket sätt de kunde bli en del av denna marknad. LÄS MER

  2. 2. Begriplighet i ett standardiserat köpekontrakt för köp av fastighet: en studie om hur juridiskt språk kan göras begripligt för lekmän

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linn Allvin; [2023]
    Nyckelord :Begriplighet; köpekontrakt; läsbarhetsanalys; textdesign; informationsdesign; human-centered design; fackspråk; typografi och grafisk form. ;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i text- och informationsdesign. Utgångspunkten för studien har varit att mottagaren av en text ska kunna förstå innehållet utan att inneha, för området, specifik förkunskap eller utbildning. Denna studie har undersökt fem paragrafer i ett standardiserat köpekontrakt vid köp av fastighet. LÄS MER

  3. 3. Nyckeln till hållbart spelande : Vikten av transparens i mikrotransaktioner för att genomföra informerade beslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Admir Hafizovic; Viktor Thorsén; [2023]
    Nyckelord :Microtransactions; transparency; informed decision-making; sustainability; Mikrotransaktioner; transparens; informerade beslut; hållbarhet;

    Sammanfattning : Transparens är avgörande för att förbättra hållbarheten förmikrotransaktioner i spel, eftersom det gör det möjligt för spelarna att fattainformerade beslut. Men det är viktigt att ha en balans eftersom för myckettransparens kan ha negativa ekonomiska konsekvenser för företagen, då detkan avskräcka köp. LÄS MER

  4. 4. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters insikt med hållbar klädkonsumtion : En fallstudie om vilka strategier som kan främja hållbara konsumtionsvanor i modebranschen

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ikram Rahmoun; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Textilindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har negativ inverkan på miljön och människor. I dagsläget produceras allt för mycket kläder och eftersom trender förändras i enhastig takt blir resursutnyttjandet av kläder väldigt lågt. LÄS MER