Sökning: "köpbeteende genom år"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden köpbeteende genom år.

  1. 1. Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Förare; Hanna Bielke; Sara Slättberg; [2023]
    Nyckelord :Intention-beteende gap; Theory of Planned Behavior; Hållbar klädkonsumtion; Barriärer; Second hand; Upcycling; Köpprocessen; Konsumentbeteende.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft Seminariedatum: 11-01-2023 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i Marknadsföring, Kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Hanna Bielke, Ellen Förare och Sara Slättberg. Handledare: Lars Carlman. LÄS MER

  2. 2. Inkonsekvens mellan attityd och beteende inom hållbar klädkonsumtion : En kavlitativ studie om de faktorer som påverkar attityd-beteende gapet hos Generation Z

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Frida Hedin; Izabelle Rosbäck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de industrier som har störst påverkan på miljön. Dess negativa påverkan på hållbar utveckling har de senaste åren varit ett aktuellt och omtalat ämne. Trots detta fortsätter vi att konsumera kläder utan hänsyn till hållbarhet. LÄS MER

  3. 3. Hur ser köpbeteende och klimatansvar ut inom klädkonsumtion? : En undersökning av The Action Value Gap mellan kön och olika åldersgrupper.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Pettersson; [2022]
    Nyckelord :textilkonsumtion; klimatansvar; köpbeteende; attityd;

    Sammanfattning : Textil- och modeindustrin gör stora klimatavtryck genom hög vattenförbrukning och utsläpp av koldioxid (Cai m.fl., 2021). I Sverige köper och slänger varje enskild invånare cirka 20 kilokläder varje år vilket är ett slöseri av resurser (Naturskyddsföreningen, 2022). LÄS MER

  4. 4. Betydelsen influencers har för unga tjejer : En kvalitativ studie om influencers påverkan på 16 - 20 åringars tjejers köpbeteende och sociala identitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sally Westling; Amanda Kantola; [2021]
    Nyckelord :Instagram; influencers; social identity; consumer buying-behaviour; Influencers; Instagram; social identitet; köpbeteende;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är Instagram och influencers ett väldigt vanligt fenomen bland unga. Idag kan influencers nå ut med marknadsföring av produkter på ett helt nytt sätt än vad reklam och reklamföretag gör. De som använder sig av Instagram i störst utsträckning är tjejer i ung ålder. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetskrav i offentliga upphandlingar : En studie om köpbeteende och varför hållbarhetskrav har sin frånvaro i offentliga upphandlingar inom byggbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ali Azal; Daniel Semnani; [2021]
    Nyckelord :Köpbeteende; Hållbar utveckling; Hållbart samarbete; Offentlig upphandling; Offentlig sektor; Lagen om offentlig upphandling; Byggbransch;

    Sammanfattning : Den svenska marknaden för offentliga upphandlingar estimeras vara värd 782 miljarder kronor per år. Då offentlig upphandling har en betydande roll gällande arbetet för hållbar utveckling är det fundamentalt att sätta högre krav på utvärderingsprocessen av anbud. LÄS MER