Sökning: "köpcentrum och dess upplevelser"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden köpcentrum och dess upplevelser.

  1. 1. EN BUFFÉ AV OLIKA SINNEN : - När sinnesmarknadsföring på köpcentrum slår slint

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jonas Fransson; Sanella Osmic; Becky Otabor; [2020]
    Nyckelord :Sensory marketing; disadvantages; negative shopping experience; five senses; mall sensory marketing; Sinnesmarknadsföring; nackdelar; negativ shoppingupplevelse; fem sinnen; sinnesmarknadsföring på köpcentrum;

    Sammanfattning : Genom åren har köpcentrum skiftat fokuset från att enbart skapa ett köp- och sälj scenario, till en mer gynnsam atmosfär, där kunderna kan umgås och skapa unika upplevelser. Köpcentrum strävar efter att stå ut bland sina konkurrenter och förse sina kunder med olika utbud av produkter och tjänster. LÄS MER

  2. 2. Centrum och handel : Mål och förslag för centrum vid regementsområdet i Borås

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Anders Johansson; [2010]
    Nyckelord :Centrum; handel; kommunikationer; strukturomvandling; regemente; Borås; möten; identitet; trafik; köpcentrum; externhandel; barriär; stråk; tillgänglighet; stadsdelscentrum;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta fram principer för hur levande centrum kan utformas samt att komma med förslag på hur det kan ske vid regementsområdet i Borås. Det har skett genom att studera handelns utveckling, dess situation idag och det offentliga rummet. LÄS MER

  3. 3. Från köpcentrum till upplevelseforum : Utvecklingen 1950-2020

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Sara Björk; Helena Edström; Maria Svanberg; [2009]
    Nyckelord :köpcentrum; handelsplats; utveckling; aktörer; etablering; arkitektur; design; upplevelser; kommun; hyresgäst; besökare;

    Sammanfattning : Vid olika skeden i köpcentrums utveckling har olika faktorer stått i fokus för vad som karaktäriserat svenska köpcentrum. I och med det kulturella värderingsskiftet ställer dagens besökare nya krav på köpcentrum och dess involverade aktörer. LÄS MER

  4. 4. Köpcentrum som upplevelserum : Hur påverkas konsumenter av miljöattribut?

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Malina Gustafsson; Rikard Lundberg; [2008]
    Nyckelord :mall; servicescape; Mitt i City; Karlstad; experience room; shopping; consuming behaviour; enviroment; value; concept; retailing; köpcentrum; tjänstemiljö; Mitt i City; Karlstad; upplevelserum; tjänsteomgivning; tjänstelandskap; shopping; miljö; köpbeteende; värde; koncept;

    Sammanfattning : Att shoppa har blivit en utav våra allra vanligaste ledighetssysslor. Konsumenter rör sig obehindrat mellan butiker och dess olika miljöer, ofta på ett slumpmässigt sätt. Frågan är hur mycket slump det faktiskt är hur miljöerna får konsumeter att må och att röra sig. LÄS MER

  5. 5. Underhållande upplevelser på köpcentra och dess effekter på besöksfrekvens, försäljning, kundkaraktär och image

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Pettersson; Lisa Åkesson; [2003]
    Nyckelord :Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats behandlar hur underhållande upplevelser som erbjuds på ett köpcentrum påverkar besöksfrekvensen, försäljning och imagen hos ett köpcentrum och dessutom betydelsen av olika kundkaraktärer. Studien är aktuell och relevant eftersom begreppet upplevelse just nu är ett modeord som är omdebatterat speciellt angående köpcentra och då som ett sätt att differentiera sig. LÄS MER