Sökning: "känsla för plats"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden känsla för plats.

  1. 1. Känslor som skapar engagemang : En studie av värdefulla platser i förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Emma Sporrong; [2024]
    Nyckelord :platskänsla; plats; utveckling; platsanknytning; Uppsala;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka platskänsla och värdefulla platser i de sydöstra stadsdelarna utanför Uppsala samt hur dessa hanteras i plandokumenten vid den planerade utvecklingen av området. Studien bygger på en kvalitativ metod där intervjuer genomförts med invånare i de sydöstra stadsdelarna för att ta del av deras känsla av platsen, vilka platser de anser värdefulla samt hur de ställer sig till planerna för området. LÄS MER

  2. 2. Kommunicera mera : En studie om hur intern kommunikation används som styrmedel inför en ekonomisk kris

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Höök; Elis Melin; [2023]
    Nyckelord :Contingency theory; intern kommunikation; intern linjekommunikation; intern teamkommunikation; organisatorisk kommunikation; intern kriskommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur ett företags interna kommunikation används som styrmedel inför en ekonomisk kris, för att i sin tur främja medarbetarnas engagemang, tillhörighet, medvetenhet och förståelse. Ett teoretiskt ramverk utifrån Contingency theory, intern kommunikation och intern kriskommunikation har legat till grund för att genomföra studien. LÄS MER

  3. 3. Mobility Services and Accessibility to Public and Local Services in Swedish Rural Areas

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Eli Rätväg; [2022]
    Nyckelord :MaaS; mobility-as-a-service; Sweden; rural areas; rural transportation; public service; private car use; accessibility; mobility; local accessibility index; public transportation authorities; PTA;

    Sammanfattning : This report aims to study the difficulties when approaching accessibility and mobility challenges in rural areas and explore how rural areas might have been approached with urban methods. Mobility-as-a-Service (MaaS) is a renowned concept when addressing accessibility and mobility development in both rural and urban areas. LÄS MER

  4. 4. Att finna platsen : En kvalitativ studiemed barn i fokus,i samarbete med planprogrammet Odlaren i Eskilstuna

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Julia Zentio; [2022]
    Nyckelord :Rumslig gestaltning; informationsdesign; aktivitetszoner; utomhusmiljö; gestaltning; navigering; barn; använder centrerad design; kognition; perception; planprogram.;

    Sammanfattning : Att finna platsen - en kvalitativt studie med barn i fokus, i samarbete med planprogrammet Odlaren i Eskilstuna, är ett examensarbete inom informationsdesign och rumslig gestaltning. Studiens syfte har varit att undersöka hur en plats kan gestaltas med barnens önskemål och behov i fokus, samt hur platsen kan informera och kommunicera med barnen om hur den ska användas. LÄS MER

  5. 5. Intranätets betydelse för organisationskultur och intern kommunikation : En fallstudie om anställdas upplevda användbarhet av intranätet som information- och kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Dennis Fenton; Jesper Gardeblad; [2021]
    Nyckelord :Intranet; internal communication; web surveys; searchability; organizational culture; organizational communication; strategic communication; contract research; Intranät; Intern kommunikation; enkäter; sökbarhet; organisationskultur; organisationskommunikation; strategisk kommunikation; uppdragsforskning;

    Sammanfattning : Anställdas upplevda användbarhet av intranät som informations- och kommunikationsverktyg  En enkätstudie i samarbete med ICA Gruppen AB om hur intranätet Worknet används och upplevs ur ett medarbetarperspektiv. En organisation ställer höga krav på den interna kommunikationen. Den ska fungera väl, inspirerande och felfritt. LÄS MER