Sökning: "kakor"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet kakor.

  1. 1. Ett fat serverat med kakor, prediktioner och anpassad kommunikation : En kvalitativ intervjustudie med generation X om övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Lundgren; Sofia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Qualitative interview study; content analysis; focus group; communication; individualized marketing communication; surveillance capitalism; generation X.; Kvalitativ intervjustudie; kvalitativ innehållsanalys; fokusgrupp; kommunikation; individanpassad marknadskommunikation; övervakningskapitalism; generation X.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre fokusgrupper från generation X uppfattar, tänker och talar om fenomenet övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation. Idag exponeras olika former av marknadskommunikation för individer genom att användare efterlämnar sina personliga preferenser online. LÄS MER

  2. 2. Din integritet är priset du betalar för att dela dina personuppgifter : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på fördelar och risker kopplat till insamling av personuppgifter i marknadsföringssyfte.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Malin Lindfors; Matilda von Reis; [2023]
    Nyckelord :cookies; personal data; privacy concerns; kakor; marknadsföring; personuppgifter; integritet; datainsamling; delning av personuppgifter;

    Sammanfattning : Individualised online marketing requires taking a stand regarding legal laws and user privacy. Although laws and regulations have arisen to strengthen individuals' rights to privacy and data control, the subject is still perceived as complex. LÄS MER

  3. 3. Individanpassad marknadsföring och konsumenternas attityder gentemot det : huruvida konsumenter anser att den är integritetskränkande?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Naomi Ghebremedhin; Ghebru Shilan; [2022]
    Nyckelord :Personalized Marketing; purchasing behavior; privacy; cookies; Individanpassad marknadsföring; köpbeteende; integritet; kakor;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att få en uppdriven förståelse kring individanpassad marknadsföring genom att undersöka konsumenternas attityder gentemot den. Där konsumenters uppfattning och kännedom kring företags användning av personlig information i marknadsföringssyfte analyseras. LÄS MER

  4. 4. Digitala kakor och skräddare : En kvalitativ intervjustudie om digital natives åsikter gällande övervakning på internet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Arvid Nordén; Rasmus Andegras; [2022]
    Nyckelord :Digital natives; cookies; tailored marketing; big data; GDPR; surveillance; surveillance capitalism; personal integrity; integrity paradox.;

    Sammanfattning : In a time when internet connection is a central part of our everyday lives and wherewe constantly communicate through digital aids, a possible threat has arisen. Surveillance by commercial companies tracks most of what we do on their websites and then stores that data so that, for example, in the future companies can market specific goods that the user has previously looked at. LÄS MER

  5. 5. Dark patterns i cookies på svenska e-handelsföretag och dess etiska konsekvenser på användare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathali Viklund; Sandra Lahnalampi; [2022]
    Nyckelord :informationsarkitektur; dark patterns; deceptive design; vilseledande design; designetik; etik; cookies; kakor;

    Sammanfattning : This study aims to address whether Swedish e-commerce websites use dark patterns in cookies and, if so, how they do it and what users think is ethically acceptable regarding this matter. Previous research has mainly focused on identifying dark patterns and the user experience aspect of cookies and dark patterns. LÄS MER