Sökning: "kalmar pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden kalmar pedagogik.

  1. 1. Barnbibliotekets utveckling i Kalmar : En kvalitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Lind; [2023]
    Nyckelord :Barnbibliotek; Bibliotekshistoria; Kalmar stadsbibliotek; Kvalitativ innehållsanalys; Institutionell teori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and describe how the children’s department in a library has developed until today. The study shall contribute to a deeper understanding of how the view of children within libraries has changed over time and how the libraries work with children and youths today. LÄS MER

  2. 2. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Österlund; Carina Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Kartläggning; screeningtest; läs-och skrivsvårigheter; proaktiv undervisning; förebyggande undervisning; specialpedagogik; språkutveckling; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan.  Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på högläsning : Passivt lyssnade eller aktivtmedskapande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Strågefors; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; språkutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolans läroplan anger att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling, samt ansvara för att de utvecklar ett intresse för skriftspråket och för bilder och texter. Forskning visar dessutom på goda samband mellan regelbunden och medveten högläsning, och på barns utvecklande av sitt ordförråd och sin förmåga att återberätta texter. LÄS MER

  4. 4. Kontakten mellan skola och hem ur ett föräldraperspektiv : en undersökning om kontaktformer och dess frekvenser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Johanna Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Skolkontakt; Vårdnadshavare; Föräldrar; Skola;

    Sammanfattning : Enligt svensk skollaghar läraren en skyldighet att upprätta kontakt mellan hem och skola, samtidigt som läroplanen från 2011 menar att skolan ska möta föräldrarna i deras önskemål gällande skolkontakt. Är vårdnadshavare nöjdamed de kontaktformer som används idag? Föräldrar i Borgholm, Kalmar ochMörbylånga kommun med barn i årskurs 1-6 har deltagit i denna studie för att undersöka frågan. LÄS MER

  5. 5. Brottoch Straff  - Nu och Då : En studie av hur elever i årskurs åtta upplever en historiskupplevelsedag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :David Gustafsson; Linda Pros; [2013]
    Nyckelord :Kulturmiljöpedagogik; Upplevelsepedagogik; Historiebruk; historiemedvetande; Brott och straff; Kalmar Slott; Kalmar Läns museum;

    Sammanfattning : Studien är genomförd i sex åttondeklasser, från två högstadieskolor i Kalmar tätort. Utifrån undersökningens syfte har vi genomfört en kvalitativ enkätundersökning. LÄS MER