Sökning: "kampanj analys av sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kampanj analys av sociala medier.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  3. 3. Nike’s Dream Crazy campaign and how it influenced views and opinions towards the brand

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Brandberg; Mathias Myrefelt Norlinger; Kevin Ngo; [2020]
    Nyckelord :Nike; Swedish consumer behaviour; Political Consumerism; Kaepernick; Political stance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: In 2018 Nike launched an advertisement campaign called “Dream Crazy” that provoked controversial reactions in social media and large coverage in the media. This qualitative study aims to find out what Swedish students aged 19-24 think of specifically the political aspect of that campaign, and how much it matters and influences their decision making when choosing products. LÄS MER

  4. 4. Konsten att sälja utan att ropa ”KOM OCH KÖP!” : Att genomföra content marketing på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Anna Larsson; Linn Tallberg; [2019]
    Nyckelord :content marketing; digital content marketing; content marketing social media; content marketing strategy;

    Sammanfattning : Content marketing är ett fenomen som vuxit och blivit en trend, på grund av den stora tillgången av information som onlinemiljön bidragit med till företagen. Vad content marketing handlar om har visat sig bristfälligt bland forskare, då det saknas en tydlig akademisk avgränsning. LÄS MER

  5. 5. Rädda Barnen och kampen om uppmärksamheten : en kvalitativ textanalys av Rädda Barnens kampanj för att hämta hem de svenska barnen från Syrien

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nadine Stofkoper; Tilde Ögaard; [2019]
    Nyckelord :Rädda Barnen; opinionsbildning; frivilligorganisationer; agenda-setting; preferred reading; retorisk analys; semiotisk analys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här fallstudien undersöker hur Rädda Barnen arbetar opinionsbildande i sin kampanj för att få hem de svenska barnen med föräldrar som har IS-kopplingar från Syrien. Studien har gjorts i syfte att få förståelse för hur Rädda Barnen använder sig av medier för att bedriva sitt kampanjarbete och sätta sig själva och de frågor de bedriver på agendan. LÄS MER