Sökning: "kampanjfilmer"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet kampanjfilmer.

  1. 1. “Vi är folket som trär smultron på strån” : En komparativ multimodal kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas användning av exkludering i valfilmer inför valåren 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Richter; Sofia Otterlin; [2023]
    Nyckelord :MCDA; Swedish Democrats; election film; right-wing populism; othering; scapegoating; MCDA; Sveridemokraterna; valfilm; högerpopulism; andrafiering; syndabock;

    Sammanfattning : “Vi är folket som trär smultron på strån” är en komparativ studie av författarna Sofia Otterlin och Hanna Richter. Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sverigedemokraterna konstruerar en exkluderande politik i sina kampanjfilmer inför valet år 2018 och år 2022 samt att undersöka om det har skett en diskursiv förändring. LÄS MER

  2. 2. Svensk är bara en Sverigedemokrat

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Felicia Jonasson; Tilda Albertsson; [2023]
    Nyckelord :Etnisk nationalism; RHP partier; Vi och Dem; Politisk kommunikation; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har radikala högerpopulistiska (RHP) partier blivit allt större runt om i Europa. Dessa partier tenderar att förespråka ideologier som av samhällen ansetts radikala, exempelvis etnisk nationalism. LÄS MER

  3. 3. När krisen kommer, en känslosam berättelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Josefine Danielsson; Lovisa Englund Arvidsson; Hanna Menonen; [2022-08-01]
    Nyckelord :Narrativ; retorik; covid-19; kriskommunikation; Danmark; Sverige; myndigheter; kampanjfilm;

    Sammanfattning : During the covid-19 pandemic, citizens faced many changes in their everyday lives and it was up to the authorities to communicate to the population how that adaptation would work and look like. This essay will examine Sweden and Denmark's crisis communication strategies based on campaign films from each country's responsible authorities. LÄS MER

  4. 4. PLIKTENS ÅTERKOMST: En innehållsanalytisk studie av Försvarsmaktens kampanjfilmer och dess gestaltning av den svenska soldaten efter värnpliktens återinförande 2017.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jenny Malmström; [2022-03-30]
    Nyckelord :the Swedish Armed Forces; military marketing; framing theory; conscription; power; identity;

    Sammanfattning : By using qualitative content analysis this study aims to examine the framing of the Swedish soldier in the video marketing campaigns of the Swedish Armed Forces, since the reactivation of conscription in 2017. The role and identity of the Swedish soldier has been a hot topic within critical military studies, especially during the years 2010-2017 when Sweden abandoned the conscription model for All Volunteer Forces. LÄS MER

  5. 5. Skadliga stereotyper eller jämställdhet? : En kvalitativ studie om stereotyper i myndigheters kampanjfilmer.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofie Kivistö; Mezher Mercedes; [2022]
    Nyckelord :Public Sector Communication; stereotyper; könsstereotyper; etnicitet; myndigheter;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter har en skyldighet att sprida information, vilket bland annat görs genom kampanjfilmer. Bilder påverkar mottagarens känslor och inställning, inom marknadskommunikation förekommer stereotyper både för olika kön och etniciteter. LÄS MER