Sökning: "kampen om eleverna"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kampen om eleverna.

  1. 1. Kampen om talutrymmet - en fråga om kön? : En studie om fördelningen av talutrymmet mellan flickor och pojkar i en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Jensen; [2021]
    Nyckelord :gender; gender roles; equality; Genus; könsroller; talutrymme; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur talutrymmet fördelas i en förskoleklass samt hur lärare resonerar kring fördelningen av talutrymmet. Tidigare forskning visar på att pojkarna dominerar talutrymmet. LÄS MER

  2. 2. Matematikångest- En systematisk litteraturstudie om orsaker till matematikångest samt hur lärare kan motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sabina Olofsson; Isman Mohamed Ali; [2021]
    Nyckelord :Mathematics anxiety; Bandura; reciprocal determinism; grade F-6; Matematikångest; Bandura; reciprok determinism; årskurs F-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att bidra med insikt i matematikångest i matematikundervisning i yngre åldrar genom att besvara frågeställningarna ”Vilka faktorer orsakar matematikångest hos elever i årskurs F-6?” och ”Vad kan lärare göra för att motverka matematikångest hos elever i årskurs F-6?”. Frågorna har besvarats med hjälp av Banduras teori om reciprok determinism. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmets kompletterande uppdrag – bryggan mellan skola och fritids i kampen om diskursen : En diskursanalys inspirerad av Michel Foucault

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Charlotta Söderström; Geoffrey James; [2021]
    Nyckelord :Det kompletterande uppdraget; fritidshem; diskurs; diskursanalys; governmentality; Foucault;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att analysera valda delar av SOU:er för att undersöka hur fritidshemmets kompletterande uppdrag i relation till skolan konstrueras över tid samt för att urskilja governmentality i styrningen av fritidshemmet. Analysmetoden som använts i studien är en diskursanalys inspirerad av Foucault. LÄS MER

  4. 4. Kampen om erkännande : En kvalitativ studie om hur elever från en förberedelseklass på gymnasiet presenterar sina identiteter i sina berättelser om sin skolsituation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Armin Sehovic; [2018]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived students; narrative identity; ethnic identity; national identity; language proficiency; Språkintroduktion; nyanlända elever; narrativ identitet; etnisk identitet; nationell identitet; språkfärdighet;

    Sammanfattning : Ett ovanförperspektiv avseende kartläggningen av nyanlända elevers behov präglar det svenska samhället och skolsystem. Detta leder således till en indelning av elever i språkintroducerande förberedelseklasser som separeras från elever från ordinarie klasser vilket försvårar integrering. LÄS MER

  5. 5. Kampen om hjärntronen : – en undersökning av elevers koncentrationsförmåga ur ett neurovetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Terese Kraft; [2017]
    Nyckelord :koncentration; uppmärksamhet; minne; motivation; neurodidaktik; neurovetenskap;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har gymnasieelevers uppfattning om sin egen koncentrationsförmåga undersökts liksom vilka faktorer de upplever främjar/hämmar denna förmåga. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i den neurovetenskapliga forskningen och undersöker om elevernas uppfattningar har några möjliga förklaringar och överensstämmelser med denna relativt nya forskning. LÄS MER