Sökning: "kamratbedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kamratbedömning.

  1. 1. Då får man hjälp, så det blir rätt : En intervjustudie med åtta elever i årskurs 3 om deras upplevelser av bedömning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Persson; Erika Johansson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; primary school pupils; pupil perspective; the Swedish subject; Bedömning; lågstadieelever; elevers perspektiv; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med ett elevperspektiv på hur elever i årskurs 3 upplever att bli bedömda och hur de upplever bedömningsmetoder som är vanligt förekommande i svenskämnet. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi utfört åtta elevintervjuer på två skolor. LÄS MER

  2. 2. Formativa bedömningens påverkan på elevers progression i skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Erika Guardado; Amanda Sköld; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; assessment for learning; writing; Formativ bedömning; skrivande; progression; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att ta reda på hur elevernas skrivutveckling gynnas av en formativ bedömning. Metoden har bestått av informationssökning där resultatet av källorna sedan har bearbetats och noggrant granskats samt slutligen sammanställts. LÄS MER

  3. 3. Bedömningsprocesser i praktiken : Hur läraren arbetar med kamratbedömning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Mäkelä; Josefin Lindström; [2015]
    Nyckelord :bedömning; observation; intervju; formativ bedömning; kamratbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare arbetar med bedömningsprocesser i klassrummet, med ett särskilt fokus på kamratbedömningsmoment. Studien svarar på forskningsfrågorna om hur läraren klargör målen för eleverna, på vilka sätt lägger läraren en grund för att kamratbedömningen ska bli framåtsyftande, samt vilka metoder läraren använder för kamratbedömning. LÄS MER

  4. 4. "Jag hävdar att det här har funnits jämt" : Formativ bedömning på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linus Nilsson; [2015]
    Nyckelord :bedömning för lärande; lärandemål; självbedömning; kamratbedömning; feedback;

    Sammanfattning : The porpuse of this paper is to find out how three teachers working in years four to six in a Swedish school say they use formative assessment and how they use it in educational practice, and if there is a difference in the use of formative assessment between year four, five and six. Formative assessment is the kind of assessment that aims to enhance the student’s learning, as opposed to summative assessment wich is intended only to summarize student’s accomplishments. LÄS MER

  5. 5. Att rätta prov/arbeten med färger och kommentarer, - En elevutvärdering av en rättningsmetod med formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra van Veen; [2014]
    Nyckelord :formativ bedömning; rättningsmetod; färger och kommentarer; elevutvärdering;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta arbete är en elevutvärdering av en rättningsmetod där man använder den formativa bedömningen istället för betyg och poäng. Genom att rätta med färger och kommentarer samt ge eleverna tid att rätta de fel de begått, ger man eleverna möjligheterna att vara delaktiga i sitt eget lärande. LÄS MER