Sökning: "kamratkultur"

Visar resultat 6 - 10 av 93 uppsatser innehållade ordet kamratkultur.

  1. 6. Förskollärares uppfattning om inkludering i barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ster Ramo; Mohamed Zahra; [2023]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskollärarnas uppfattningar och agerande; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : I denna studie är huvudsyftet att granska hur några förskollärare uppfattar begreppet inkludering och deras eget agerande för att stödja inkludering i fri lek. För att uppnå studiens syfte, grundar vi oss på följande frågor: Hur uppfattar förskollärarna begreppet inkludering i förskolans verksamhet? Hur uppfattar förskollärarna att de kan främja barns inkludering i den fria leken? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärarna i deras arbete för att inkludera alla barn i den fria leken? Studien bygger på barndomssociologiskt perspektiv och belyser inkludering, barnperspektiv kontra barns perspektiv, kamratkultur samt tolkande reproduktion och tillträdesstrategier. LÄS MER

  2. 7. Vi ska ju vara med barnen det är ju därför vi är här : en kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare resonerar kring sitt eget deltagande i barns lek

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Christofer Frisenette-Fich; Lindström Cornelia; [2022]
    Nyckelord :ek; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; lekresponsiv; deltagande; förhållningssätt; kamratkultur; förskollärarens roll.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Kränkningar i förskolan : En studie om förskollärares uppfattning om kränkningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Larsson; Ida Sainmaa; [2022]
    Nyckelord :Kränkningar; Förskola; Förskollärare; Trygghet; Kamratkultur;

    Sammanfattning : Förskolan ska vara en trygg plats för alla barn att lära och utvecklas. Trots detta upplever förskollärare att kränkningar förekommer i förskolan samt att kamratkulturen inte är trygg i alla barngrupper. LÄS MER

  4. 9. ”Vi vuxna måste inte bara vara närvarande, utan även härvarande” : En studie om förskollärares arbetssätt och förhållningsätt för att främja relationsbyggande och gemenskap i barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Miriam Erkapers; Susanne Lindh; [2022]
    Nyckelord :kamratkultur; förskollärare; inkludering; exkludering; gemenskap; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns relationer i förskolan och hur de ser på sitt uppdrag utifrån läroplan för förskolan. Vi undersöker även hur förskollärare tolkar barns relationsbyggande under fri lek, i termer av inkludering och exkludering. LÄS MER

  5. 10. Du får inte vara med för att du förstör! : En etnografisk studie om konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miranda Kalludra; Izabela Vekaj; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; konflikt; kamratkulturer; tillträdesstrategier; barns aktörskap; leksituationer; skydd av interaktivt utrymme;

    Sammanfattning : Studiens problemområde omfattar konflikter som är en del av barnens vardagliga liv där interaktionerna mellan barnen behandlar olika perspektiv, normer och värderingar. Därav framställdes syftet med vår studie att studera hur konflikter uppstår och avslutas mellan barnen i leksituationer på förskolan, samt hur detta förhåller sig till kamratkultur. LÄS MER