Sökning: "kamratrelationer förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden kamratrelationer förskola.

  1. 1. Förskollärares erfarenheter av att stötta barns kamratrelationer : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av barns kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Bolinder Raksutthee; Celine Buchet; [2023]
    Nyckelord :Barns kamratrelationer; förskola; förskollärare; organisering; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att stötta barns kamratrelationer. Studien är kvalitativ och data har samlats in genom tio enskilda semistrukturerade intervjuer med förskollärare från fem kommuner. LÄS MER

  2. 2. "Det viktigaste är att vi får lära känna varandra" : En upplevelsebaserad studie kring förskolebarns erfarenheter av att vistas på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kajsa Pettersson; Kathrine Lindblom; [2023]
    Nyckelord :prescool; children s experiences; children s perspective; intersubjectivity; listening; Barns perspektiv; lyssnande; intersubjektivitet; förskola; barns röster;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera barns perspektiv kring vad de har för erfarenheter av att vistas på en förskola för att bidra med kunskaper om de äldsta förskolebarnens upplevelser genom att svara på tre frågeställningar vilka är; hur beskriver barnen sina upplevelser av leken, vilka upplevelser har förskolebarnen av de vuxna samt vad upplever barnen att en förskola behöver. Studien är kvalitativ och baseras på tre genomföranden där samtalspromenader och fokusgrupper som metod använts. LÄS MER

  3. 3. Lek i förskolebuss. : Barns kreativa lösningar på att leka i begränsade utrymmen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Duán; [2022]
    Nyckelord :Coded rooms; limited play spaces; preschool; friendships; sociocultural perspective; begränsade lekutrymmen; förskolebuss; kamratrelationer; kodade rum; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på om barns lekar påverkas om lekutrymmet är begränsat. Jag blev nyfiken på den här frågan eftersom den förskola som jag arbetar på har haft tillgång till en förskolebuss i cirka två år nu. LÄS MER

  4. 4. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling som innehåll och form : En kvalitativ studie i pedagogers sätt att tala om undervisning för hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Paulina Johansson; Lina Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; selektiva traditioner; miljö; förskola; didaktik; lärande; förskollärare; pedagoger;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie synliggör pedagogers didaktiska överväganden och de inkluderingar respektive exkluderingar vid deras sätt att tala om undervisning för hållbar utveckling. Vid insamling av data valdes halvstrukturerad intervjuguide som metod där åtta pedagoger deltog. LÄS MER