Sökning: "kamratrespons uppsats"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kamratrespons uppsats.

  1. 1. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  2. 2. Svenskans grammatiska komplexitet sett ur ett andraspråksperspektiv –en intervjustudie med ämneslärare i SVA om deras upplevelser av andraspråkselevers grammatiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Berglund; [2020]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; performansanalys; grammatik; ordföljd; svenska som andraspråk; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenografisk intervjustudie där tre verksamma ämneslärare i SVA på gymnasienivå intervjuas gällande deras grammatikundervisning. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur SVA-lärare arbetar med andraspråkselevers grammatiska utveckling. LÄS MER

  3. 3. På väg mot formativ bedömning : En kvalitativ studie av sju pedagogers tankar och arbetssätt i särskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elisabet Holst; Jennie Weiderup; [2019]
    Nyckelord :Feedback; formativ bedömning; kamratbedömning; proximala utvecklingszonen självbedömning; särskola;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how teachers in special needs school work with formative assessment. We have used a qualitative approach and conducted interviews to get answers to our questions. LÄS MER

  4. 4. Mer än bara "Tja, tja bloggen!" : Grundskolelärares uppfattningar om bloggforumet som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jennie Nywertz; Erica Andersson; [2012]
    Nyckelord :blogg; undervisning; svenskämnet; sociokulturellt lärandeperspektiv; IKT; mediekompetens; Lgr 11; digital kompetens; skrivprocessen; skrivande; dialogism; netikett; situationsanpassat skrivande;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar bloggverktyget i undervisningssyfte. Syftet är att undersöka hur ett urval av svensklärare i grundskolans senare år på olika sätt resonerar kring användandet av bloggverktyget i skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att bedöma elevers skrivprocesser En kvalitativ studie av fem svensklärares syn på bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Diana Neumann; [2011-06-13]
    Nyckelord :skrivprocess; bedömning; respons; didaktiska förhållningssätt; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om lärares helhetsbedömning av elevers skolskrivande. Vid en bedömning kan elevens skrivprocess vara lika betydelsefull som den färdiga texten att ta hänsyn till. Dock innebär processorienterad skrivpedagogik ett omfattande arbetssätt, och det kan av den orsaken vara svår att bedöma. LÄS MER