Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  2. 2. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER

  3. 3. Students' Perceived Challenges regarding Peer Feedback in EFL Writing : A qualitative study of upper secondary students' perspective in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasmin Mourad; Susan Doyle; [2023]
    Nyckelord :Peer feedback; EFL writing; English language proficiency; students emotions; upper secondary school;

    Sammanfattning : Although the benefits of peer feedback have been widely studied in the EFL classroom, fewer studies have focused on the perceived challenges of giving and receiving peer feedback from the perspective of upper secondary students in Sweden. Therefore, the aim of this qualitative study is to increase teachers’ knowledge of the challenges surrounding peer feedback for EFL writing as voiced by students. LÄS MER

  4. 4. F-3-lärares arbete med formativ bedömning i elevers skrivutveckling : En kvalitativ undersökning om hur F-3-lärare arbetar med formativ bedömning i elevers skrivutveckling samt hur de anser att formativ bedömning främjar skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Hanna; Jisela Mete; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; kamratrespons; lärandemål; skrivutveckling; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur F–3-lärare arbetar med formativ bedömning i elevers skrivutveckling samt vilka strategier som används. Syftet var dessutom att undersöka hur tillfrågade F–3-lärare anser att den formativa bedömningen främjar elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kristina Wihlborg; [2022-09-26]
    Nyckelord :formativ bedömning; feedback; kamratrespons; skrivförmåga; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare och två högstadielärare tolkar begreppet formativ bedömning, hur de resonerar kring relationen mellan formativ och summativ bedömning, hur lärarna säger sig arbeta med formativ bedömning vid arbetet med elevtexter i svenskämnet samt vilka utmaningar lärarna menar att det finns i arbetet med formativ bedömning. LÄS MER